Het is een jaar geleden dat Chevrolet de opgefriste Camaro introduceerde. De SS-variant kreeg toen een enorme grille. Op zich niet verrassend. Nieuwe auto’s hebben omwille van een verbeterde aerodynamica en geoptimaliseerde thermische systemen eigenlijk minder koeling nodig dan ooit tevoren. Maar heel wat designers lijken die memo te hebben gemist. Om een beetje sportief te doen (compensatiedrang?), hebben auto’s nu veelal meer koelsleuven en luchtdoorstroomopeningen dan voorheen. En almaar vaker zijn ze nep.
Altijd weer die grille
Onder meer BMW en Lexus overdrijven tegenwoordig graag met een grille. En Chevrolet besloot ze vorig jaar te volgen door de SS1 een bumperoverschrijdende grille te geven. Centraal daarin zat het ‘strikje’, het merklogo van Chevy. Heel wat mensen vonden dat het er maar raar uitzag. Al snel kon je een aftermarket setje bestellen dat er een mouw aan paste, maar de meeste Amerikanen kozen gewoon voor iets anders.
Nu, niet eens een jaar later, neemt Chevrolet z’n 3,6l V6 bij de neus. Het strikje verhuist weer naar een normale plaats en het midden van de grille wordt in koetswerkkleur gespoten. Er is ook nog een technische wijziging (een automaat met 10 verzetten vervangt die met 8 versnellingen), maar dat is weinig meer dan wat nieuws in de marge. Waar het om gaat: Chevrolet krabbelt terug. Het kreeg te veel klachten.