Amerikanen zijn vaderlandslievend. Veel meer dan de gemiddelde Europeaan. Het zit er in hun DNA. En daarom kan je er ook nog meer bereiken door uit te pakken met producten die lokaal gebouwd zijn. In grote kantoorgebouwen werkende stadsjuppies in grote stedelijke centra zijn daar minder gevoelig voor dan mensen in landelijke gebieden en mensen die uitvoerende functies hebben of fysieke arbeid verrichten. Daarom zie je steden hopen Europese en Japanse auto’s rijden, en kom je in het binnenland de Amerikaanse pickups met drommen tegen.
Made in the USA
Mercedes prees de nieuwe Sprinter er aan met een ‘Gebouwd in de USA’-campagne. En die is in het gezicht van de Duitse autobouwer ontploft. De organisatie TINA (Truth In Advertising) onderzoekt potentieel misleidende reclameboodschappen in de VS en onderzocht de claim van Mercedes. De organisatie noteerde bij Mercedes-dealers de chassisnummers van niet minder dan 2390 Sprinter bestelwagens. Daarin staat een letter die aangeeft in welke fabriek de Sprinter werd gebouwd. P voor de vestiging in Dusseldorf, N voor Ludwigsfelde, beiden in Duitsland, en T voor de Mercedes-fabriek in South-Carolina in de VS.
Made… wat? Waar?
Wat blijkt: volgens het onderzoek werd 90 procent van de exemplaren voorzien van een chassisnummer dat productie in Duitsland indiceert. Bovendien worden de Sprinters die wel in South-Carolina van de band lopen, geassembleerd met onderdelen die uit Duitsland komen. En volgens de Federal Trade Comission aldaar mag je slechts claimen dat een product in de VS gebouwd wordt, als nagenoeg alle onderdelen daar geproduceerd worden.
Foutje
Mercedes zag zich genoodzaakt om z’n campagne over een andere boeg te gooien en de bewuste reclamespot in te trekken en met de staart tussen de tenen af te wachten of de overheid het merk geen boete oplegt. De Amerikanen zijn namelijk nogal gevoelig voor Duitse onwaarheden, hele of halve. Mercedes heeft naar verluidt zo’n 16 miljoen dollar uitgegeven aan het aanprijzen van de Sprinter. Het overgrote deel daarvan in de VS. Daar zal het merk voortaan een andere boodschap voeren. Mercedes zal wijzen op de tewerkstelling die het voorziet en de investeringen die het op Amerikaanse bodem doet.