Dat Tesla’s nieuwe trucjes leren bij de software-updates van het merk, is bekend. Dat de fabrikant z’n klanten daarbij soms plots voor voldongen feiten zet, waar niet iedereen even enthousiast over is, ook. Beperkingen in de functionaliteiten van de cruise-control bijvoorbeeld. En soms is de klant eenvoudigweg niet op de hoogte van een aanpassing. Het overzicht dat je krijgt (Tesla toont dat aan het eind van elke update), beperkt zich meestal tot wijzigingen in de functies of de interface. Zaken die in de achtergrond draaien, geeft Tesla niet altijd mee.
Problemen? Je Tesla bestelt zelf een nieuw onderdeel
Bij de jongste update leerde de Tesla Model S schijnbaar om problemen met bepaalde onderdelen te herkennen. Een gebruiker kwam daar achter toen hij op het scherm een melding kreeg. De auto had een gebrekkig onderdeel en had zelf maar meteen een vervangcomponent besteld. De gebruiker werd louter gevraagd om via z’n Tesla app een interventie in een servicecenter te plannen. Een functie die niet werd aangekondigd.
Minder dealers
Tesla-topman Elon Musk, liet eerder dit jaar nog weten dan een verbeterde service-ervaring bij het merk hoog op de prioriteitenlijst stond. Tegelijk werd besloten om het aantal dealers, showrooms en verkoopspunten sterk te reduceren. Op dat laatste werd teruggekomen na een stortvloed aan misnoegde reacties. Een spectaculaire prijsdaling van Tesla werd daarop gedeeltelijk ongedaan gemaakt.
Musk liet nu weten dat eigenaars vanzelfsprekend nog het recht hebben om een onderdeel dat hun auto automatisch bestelde, te annuleren wanneer zij dat niet nodig vinden.