5 vergeten circuits die je kan bezoeken

Er komen (vooral op andere werelddelen) nog wel nieuwe circuits bij. Maar doorheen de jaren zijn er veel meer verdwenen. Commercieel niet succesvol, opgeslorpt door steden, niet langer vergunbaar, te gevaarlijk. Maar er zijn ook nog een aantal legendarische circuits van weleer die je nog steeds kan vinden. Dit zijn er 5 die je gewoon kan gaan bekijken… als je ze vindt.

Reims

Het bekendste is het oude circuit van Reims-Gueux. Ja, natuurlijk n de buurt van Reims. Ooit reed de koningsklasse van de autosport er en tegenwoordig stopt er regelmatig eens een oldtimerevenement. Het is leuk omdat de originele circuitgebouwen, tribunes en de naar hedendaagse normen piepkleine pitstraat, er nog steeds staat.

1

Opel-Rennbahn

In 1922 opende Opel een eigen testbaan bij de stad Mainz. Dat was toen niet ongebruikelijk. Het was geïnspireerd door het in 1909 geopende circuit van Indianapolis. Maar al snel werden tijdens het weekend ook wedstrijden op de piste gehouden. Na WOII werd het niet meer gebruikt. Maar een groot stuk van de kombaan ligt er nog steeds. Sinds 1987 is het geklasseerd als cultureel erfgoed.

2

Brooklands

Brooklands was het eerste permanente circuit ter wereld. Het opende al in 1907 en het omvatte steile kombaan of bankings. Soms meer dan 9 meter hoog. Er werden toen al schrikwekkend hoge snelheden geklokt. Tijdens WOII werd het gesloten. Een deel wordt nog gebruikt al vliegveld. Tegenwoordig is er automuseum, maar ook een deel van de bochten ligt er nog. Foto door John Chapman (Pyrope), CC BY-SA 3.0

3

Autodromo Nazionale di Monza

Het circuit werd in 1922 op amper 100 dagen tijd gebouwd. Het bestond uit een wegcircuit, in een grondig gewijzigde vorm nog steeds in gebruik, en een kombaan. Beide banen deelden een start/finish-gedeelte en je kon de twee ook aan elkaar rijgen. In 1969 werd de kombaan, na verschillende aanpassingen dan al met een hellingsgraad van meer dan 38°, niet meer gebruikt. Het was te onveilig.

4

Almaring

In Gelsenkirchen, dicht bij Essen, ligt de Motodrom Gelsenkirchen. Die werd vaak de Almaring genoemd, omdat die werd aangelegd op het terrein van cokesfabriek Alma. Z’n geschiedenis is niet zo indrukwekkend - er raceten vooral liefhebbers en lagere autosportklassen. Maar het spreekt wel tot de verbeelding omdat het vandaag iets spookachtigs heeft. In de eighties werd het gesloten omdat het teveel geluidsoverlast veroorzaakte. Maar het asfalt ligt er wel nog gewoon in het bos.

5
Geef commentaar
comments by Disqus