Er zijn doorheen de jaren wel wat legendarische velgendesigns de revue gepasseerd. Klassieke spaakvelgen van Borrani. De schijven met ronde gaatjes van Alfa Romeo, de driespaakswielen van Saab. Deze horen ook in het rijtje thuis: de monoblock-velgen van Mercedes-AMG.
Terug naar de nineties
In feite waren het vijfspaaksvelgen, maar ze danken hun naam aan hun massieve bouw met een erg groot schotelvormig centraal gedeelte en vijf korte, brede spaken. Ze verschenen voor het eerst in 1994 op de AMG-versie van de toenmalige C-Klasse, de C36 AMG. Ze waren zelfs cruciaal voor het uiterlijk van die creatie. Die eerste officiële Mercedes-AMG (de tuner was pas een jaar eerder overgenomen door het merk met de ster) blonk immers vooral uit in discretie.
Te koop op AMG GT4
Algauw waren monoblock-velgen ook te zien onder de E-Klasse en S-Klasse van weleer. De afgelopen decennia taande de populariteit ervan. Mode. Maar nu zijn ze terug. Ze stonden de jongste tijd al model voor velgen van enkele Maybach-producten, en nu zijn ze weer te zien bij AMG. Je kan ze bestellen op de AMG GT4. Ze zijn gemoderniseerd, want er zijn versies die grotendeels in zwart zijn uitgevoerd en varianten die blinken als chroom. Maar het belangrijkste is: de monoblock is terug. Je krijgt ze natuurlijk niet cadeau. In Duitsland moet je voor de zilverkleurige exemplaren 3.750 euro bijbetalen. De zwarte uitvoering is zelfs 4.340 euro duur. Belgische prijzen hebben we niet gevonden.