The Italian Job is een absolute autofilmklassieker. Het origineel uit 1969, natuurlijk. Dat katapulteerde zich al meteen het collectieve geheugen van de autoliefhebber uit die tijd in door in de openingsscene een oranje Lamborghini Miura over de Sint-Berhardpas te jagen. Iets later wordt hij tot schroot herleid. Wat de mensen toen niet wisten, was dat dat niet dezelfde was. Het origineel waarin acteur Rossano Brazzi reed, was helemaal niet vernietigd. Maar waar was die Miura dan gebleven?
Eindelijk zekerheid
Vijftig jaar werd er naar die bewuste Miura gezocht. En nu is men zeker. Een Miura-bezitter uit Liechtenstein dacht dat hij wel eens het bewuste exemplaar in z’n bezit zou kunnen hebben. De kleur klopte in elk geval. Hij bracht z’n P400 naar Lamborghini Polo Storico (de historische afdeling van Lambo). Met behulp van archiefmateriaal en getuigenissen van onder meer stuntpiloot Enzo Moruzzi wist het bedrijf met zekerheid vast te stellen dat chassisnummer #3586 dat uit The Italian Job is.
Even andere stoelen monteren en de teller terugdraaien
Eind jaren zestig klopte Paramount Pictures bij Lamborghini aan voor een filmauto. Voor de rijbeelden werd een gloednieuw exemplaar gebruikt. En ze hadden geluk: bij de fabrikant stond er nog één. Alleen de witte zetels werden verwijderd (de witte hoofdsteunen waren nog wel zichtbaar). Na de opnames kreeg de Miura zijn witte stoelen weer terug en werd hij in Rome aan z’n eerste eigenaar geleverd. Het is onduidelijk of die ooit heeft geweten dat zijn auto er dan al een carrière had opzitten. De Italianen zouden de kilometerteller teruggedraaid hebben. Zo’n dingen gebeurden toen.