De Porsche Macan is inmiddels ruim vijf jaar op de markt. Dan is een model aan een opfrisbeurt toe. Ook ééntje dat verkoopt als zoete koek. Dat kan je immers van de kleinste SUV van het merk wel stellen. Er worden er dubbel zo veel verkocht als van de Cayenne - en daarvan wist Porsche al niet wat haar overkwam.
Voorzichtigheid troef
Dat succes is natuurlijk ook de verklaring voor de omzichtigheid waarmee Porsche tewerk ging. Er wordt niet geëxperimenteerd. Elementen die op andere Porsche al goed werkten - een horizontale lichtbalk achteraan bijvoorbeeld - werd getransplanteerd. Onder de kap waren de diesels inmiddels verdwenen (dieselgate, weet je wel). Daar is het belangrijkste nieuws een nieuwe tweeliter turbomotor die 245pk en 370Nm opwekt. Een motor die vlotte prestaties garandeert (naar 100km/u in 7,5 seconden, topsnelheid 225km/u), maar die onze zware belasting toch altijd wat naar adem lijkt te happen. Wat wil, de Macan weegt op een haar na 1,8 ton. En doe ook een flinke slok benzine wil. Vergeet het normverbruik van 8,1l/100km. We hadden minstens 12 liter nog. Soms zelfs 16.
Sturen, veren en bochtenhappen doet deze Macan voorbeeldig. Al kan je de vraag stellen hoe veel van dat oordeel je in je achterhoofd kan parkeren wanneer je zelf zo’n instap-Macan overweegt. Want heeft dit specifieke exemplaar, dat we kunnen aankondigen als 'de basisversie’, nog veel gemeen met de Macan die vanaf € 62.194 in de catalogus staat? Z’n prijs is inmiddels immers opgeklopt tot € 110.944,90. Wat?! Jawel, 46% van de prijs van het exemplaar op de beelden bestaat uit extra’s. Op internet kunnen we je trakteren op een bijna (de winterbandenset met specifieke velgen was niet vermeld) exhaustieve lijst:
Beschrijving | Prijs in euro, incl. BTW |
BASISPRIJS PORSCHE MACAN II | 62.194 |
Opties | |
Mamba Green Metallic | 943,80 |
Trekhaak (elektrisch inklapbaar) | 1.282,60 |
Benzinedraaidop in alu look | 145,20 |
Panoramadak | 1.694,00 |
Dakreling en daklijsten in zwart | 363,00 |
Porsche Comfort Access | 738,10 |
Voorruitverwarming | 459,80 |
Zelfdimmende binnen- en buitenspiegels | 375,10 |
SportDesign buitenspiegels zwart | 496,10 |
Sideblades zwart | 605,00 |
Park Assist voor/achter, achteruitrijcamera | 532,40 |
LED-koplampen PDLS Plus | 1.585,10 |
Getinte LED achterlichten | 641,30 |
Exterieurpakket zwart | 217,80 |
Privacy-beglazing | 496,10 |
Brandstoftank 75l | 133,10 |
Sporteindpijpen in zwart | 810,70 |
Luchtophanging incl PASM | 2.758,80 |
Power Steering Plus | 278,30 |
Noodreservewiel 18" | 242,00 |
21" Sport Classic velgen, zwart | 4.997,30 |
Sport Chronopakket | 1.210,00 |
Ionisator | 302,50 |
Bagageruimtemanagement | 338,80 |
Verwarmbare voorzetels | 435,60 |
Stoelventilatie vooraan | 980,10 |
Zijdelingse airbags achteraan | 387,20 |
Rokerspakket | 60,50 |
Sfeerverlichtingspakket | 326,70 |
Veiligheidsgordels in grijs | 471,90 |
Adaptieve snelheidsregelaar incl. filefunctie | 2.674,10 |
Adaptieve voorsportstoelen | 1.875,50 |
Opbergpakket | 254,10 |
Verkeersbordherkenning | 375,10 |
Achtergrond van chronosport in wit | 363,00 |
Verwarmbaar stuur in Alcantara | 1.076,90 |
Hoofdsteunen (voor/achter) met merklogo | 484,00 |
Porscheschild op centrale armsteun | 278,30 |
Dakhemel in Alcantara | 1.379,40 |
Interieurpakket in carbon | 1.379,40 |
Interieur in zwart leder | 3.339,60 |
Apple Carplay | 314,60 |
Smartphonevak | 508,20 |
Digitale radio | 447,70 |
Vloertapijten met lederen zoomrand | 471,90 |
Stuurkolombekleding leder | 544,50 |
Interieur: decoratieve stiksels contrastkleur | 3.218,60 |
Pakket dashboard in leder | 1.294,70 |
Sleutel in koetswerkkleur en etui in leder | 387,20 |
Verlichte gepers. deurdrempels carbon | 2.541,00 |
TOTAAL OPTIES | 48.750,90 |
TOTAAL VOERTUIG | 110.944,90 |
“Standaard is hij maar pover uitgerust”Nogmaals, hij is verfijnd, stuurt direct en koppelt een uitstekende controle van de koets aan een hoge mate van comfort. En je kan natuurlijk zelf nog kiezen hoe veel van de ondergrond in je ruggengraat gevoed wordt door met de knopjes te spelen. Neem dat oordeel gerust met een korrel zout, want het merk heeft met de lange lijst hierboven natuurlijk wél ingegrepen op alle factoren die invloed hebben. Hoe hij is gedempt (luchtophanging), hoe hij stuurt (Powersteering Plus), hoe hij z’n kracht overbrengt op het asfalt (velgen, banden en Sport Chronopakket) en hoe jij dat voelt (Sportzetels).
Wat deze Macan dan wel bewijst? Dat hij standaard eigenlijk maar povertjes uitgerust is. En, vooral, dat hij helemaal naar je hand te zetten is. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken of je kan het krijgen. Je moet er alleen de prijs voor willen betalen.