Land Rover heeft weer enkele aanpassingen doorgevoerd aan z’n vlaggenschip, de Range Rover. De belangrijkste: de introductie van een nieuwe 3-liter zes-in-lijn benzinemotor.
Met elektrische compressor
Die nieuwe centrale levert een vermogen van 400pk en 550Nm trekkracht. Best indrukwekkende cijfers voor een (relatief) compacte motor. Er hangt dan ook heel wat technologie aan. De eenheid gebruikt continu variabele kleppentiming- en lift voor een optimale ademhaling en een fonkelnieuwe, elektrische supercharger ter aanvulling van een conventionele turbo om toch maar zo snel mogelijk, zo veel mogelijk lucht in de cilinders te krijgen. En tenslotte is er een kleine elektromotor geïntegreerd in combinatie met een 48V elektrisch systeem. Dat volstaat om de mogelijkheden van het start/stop-systeem verder uit te breiden, bij acceleraties een klein zetje te geven en remenergie te recupereren.
Best vlot
De Range Rover is natuurlijk een kolos. Maar niettemin gaat hij met deze aandrijfcombinatie naar 100km/u in 5,9 seconden en haalt hij een top van 225km/u. Gemiddeld verbruikt hij nu 9,3l/100km en z’n CO2-uitstoot bedraagt 212gr/km (NEDC).
Slimmer is ook beter
De koplampen, of ze nu van het Matrix- of Pixel-LED-type zijn, zijn beiden wat slimmer. Ze herkennen verkeersborden en schijnen daar minder licht op, omdat ze anders kunnen verblinden. En voortaan past de Land-Rover z’n lichten automatisch aan de rijrichting aan. Maak je de oversteek naar Engeland bijvoorbeeld, dan neemt die meteen een lichtpatroon voor links rijden aan.
En de prijs?
Aan de binnenkant is er een opgewaardeerd infotainmentsysteem en aan de buitenkant heb je twee nieuwe koetswerkkleuren en 22-duims lichtmetalen velgen in glanzend zwart voor wie absoluut een fout statement wil maken. De prijs is er ook niet naast: in ons land kan je hem krijgen vanaf € 115.800.