Aston Martin heeft vast even naar Porsche gekeken. Daar maken ze tegenwoordig af en toe reeksen van de 911 die hun snelle, efficiënte PDK-automaat met dubbele koppeling ruilen voor een handbak. Want zelf schakelen, dat geeft je nog altijd meer controle. Vooral echte liefhebbers kopen ze.
Handgeschakelde zevenbak
Met de Vantage doen de Britten nu precies hetzelfde. De Vantage AMR wordt nog steeds aangedreven door een 4-liter V8 met twin-turbocompressor die 503pk en 623Nm opwekt. Maar in plaats van een automatische transmissie, wordt die gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zeven verzetten. De eerste zit links achteraan in het schakelrooster, dat voor de rest een traditionele configuratie met dubbel H-patroon volgt.
Alles goed doen
Het is nu niet meer gewoon een kwestie van de lanceerassistent inschakelen en de voet vol op het gas te houden om de beste acceleratietijd neer te zetten. Nu moet je zowaar met dat derde pedaal en het pookje je kunnen bewijzen. Er zit wel een slimme sturing van het motortoerental op. Je hoeft daardoor de gas niet te lossen bij het schakelen. Doe je alles goed, dan rij je 3,9 tellen na de start precies 100km/u. De top: 313km/u.
Le Mans-overwinning vieren
Door de handbak te combineren met carbon-keramische remmen bespaart Aston 95kg ten opzichte van de andere Vantage-modellen. Er zullen er niet meer dan 200 gebouwd worden. 141 daarvan worden naar keuze geleverd in blauw, zwart, grijs of wit. De laatste 59 krijgen een speciale groene lak en limoenkleurige accenten om de overwinning van Aston Martin op de 24h van Le Mans in 1959 te vieren. De prijs: ergens tussen 180.000 en 190.000 euro.
Wanneer de Vantage AMR-modellen uitverkocht zijn, wordt de gewone Vantage ook leverbaar met een handgeschakelde transmissie. Dat is wat voor het eerste kwartaal van 2020.