In België hoest de autogebruiker elk jaar bijna 20 miljard euro aan belastingen op. In Nederland is dat nog iets meer. ACEA, dat is de koepelorganisatie van Europese autoconstructeurs, geeft elk jaar een belastingrapport vrij. Daarin staat haarfijn uitgelegd hoeveel belastingen de automobilist in de belangrijkste Europese landen betaalt en op welke manier die belastingen berekend zijn.
“De Belg betaalt gemiddeld het meest van allemaal”Het rapport van de ACEA becijferd het inkomen in 15 EU-lidstaten op basis van BTW op verkoop, onderhoud, herstellingen en onderdelen, verkoops- of registratiebelasting, jaarlijkse verkeersbelasting en belastingen op brandstof en smeermiddelen. De som is niet min. Volgens de jongste informatie die voorhanden is (voor de meeste landen is dat nu kalenderjaar 2017, maar er zijn er ook al enkele die gegevens over 2018 vrijgaven) betaalt de automobilist in Europa jaarlijks niet minder dan 428 miljard euro aan taksen.
Belg betaalt zich blauw
In ons land betaalde de automobilist in 2017 19,6 miljard euro aan taksen, accijnzen en belastingen. In Nederland was dat nog iets meer: 20,3 miljard. De 30 miljoen inwoners van België en Nederland samen betalen meer belastingen dan de 47 miljoen inwoners van Spanje.
De Belg komt er maar bekaaid vanaf in vergelijking met de inwoners van enkele grote Europese landen. De bijdrage aan de begroting per hoofd van de bevolking (ACEA geeft geen cijfers over de grootte van het wagenpark) bedraagt in ons land zo’n 1700 euro per jaar. Ter vergelijking: in Nederland en Frankrijk is dat gemiddeld 1200 euro, in Duitsland 1100 euro, en in Engeland is het zelfs maar 850 euro. De Belg betaalt het meest van allemaal.
België is het ingewikkeldst van allemaal
Het ACEA-rapport (dat je hier kan downloaden), geeft niet alleen de naakte cijfers. Het lijst ook per land de verschillende belastingmaatregelen op auto-aankoop en bezit op. Daaruit blijkt dat België met grote voorsprong de meest ingewikkelde fiscaliteit heeft van alle Europese landen. Liefst 23 pagina’s heeft het rapport nodig om de Belgische autofiscaliteit uit de doeken te doen. Ter vergelijking: Oostenrijk: 6 pagina’s, Duitsland 7 pagina, Nederland 4 pagina’s en voor Malta hoef je slechts anderhalve pagina door te lezen.