Om auto (en piloot) tot op de limiet te testen is er, zo wordt gezegd, geen beter circuit dan de Nürburgring. Niet alleen omwille van z’n lengte (20,8km) of z’n meer dan zeventig bochten. Maar ook omwille van z’n hoogteverschil, z’n hellingen, z’n verschil in wegdek. Tegenwoordig vind je er autofabrikanten voor de PR-waarde, maar ze zijn er natuurlijk ook omdat ze iets leren over het gedrag van hun auto’s. Logisch, want het circuit werd eind jaren twintig tenslotte voor dat doel aangelegd.
5,3m lang stuk
De ‘groene hel’ zal in de toekomst echter minder ingenieurs en piloten van Toyota over de vloer krijgen. Het Japanse merk heeft z’n nieuwe ontwikkelingscentrum in Shimoyama, in de prefectuur Aichi, in Japan gedeeltelijk in bedrijf genomen. Het centrum is 650,8 hectare groot en een hele hoop test- en ontwikkelingsfaciliteiten huisvesten. Er is een conventioneel circuit, maar Toyota bouwt er ook een 5,3km lang testcircuit waarvan het merk beweert dat het geïnspireerd is op de Nürburging.
Voor betere Toyota’s
In elk geval heeft het niet alleen een hoop verschillende bochten, maar ook een hoogteverschil van 75 meter (de Nürburgring kent 300 meter hoogteverschil). Toyota zegt dat de faciliteit ervoor moet zorgen dat z’n toekomstige producten goed (lees: beter) en natuurlijk(er) aanvoelen. Tegen 2023 moet het geheel operationeel zijn.