Cijferbureau Jato gaf zopas z’n analyse van de Europese automarkt voor afgelopen maand maart vrij. Die tonen een markt die krimpt. Voor de zevende maand op rij worden er in Europa minder nieuwe auto’s verkocht. 19 van de 27 markten gaan in de min. En van de tien grootste markten is er geen één die betere cijfers kan laten optekenen dan een jaar geleden. De redenen? Brexit, aanhoudende politieke en economische onzekerheid en een hoop ‘gedoe’ over dieselverbod in steden.
Aanhoudende daling
Het totale aantal nieuwe auto’s dat werd ingeschreven daalde afgelopen maand met 3,6%. Tijdens het ganse eerste kwartaal van dit jaar werden er in Europa 4,13 miljoen nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. 3,2% minder dan een jaar eerder. Dat leidt voorlopig overigens niet tot geklaag van de sector. Die lijkt, gezien de omstandigheden, best tevreden.
Diesel verliest, EV breekt records
Voorspelbaar: de diesel verliest meer en meer terrein. Afgelopen maand was slechts 31% van de nieuwe auto’s een diesel. Dat is het laagste aandeel sinds september 2000. Slecht nieuws voor de CO2-uitstoot, overigens. De klant kiest in de plaats vooral voor benzinemotoren. Maar er werden in maart ook 125.000 geëlektrificeerde auto’s ingeschreven. Dat zijn zuiver elektrische auto’s, hybrides en stekkerhybrides. Tesla’s Model 3 valt op, want met meer dan 15.000 stuks werd dat in één klap de populairste elektrische auto.