Er zijn een handvol auto’s die in de geschiedenis een blijvende indruk nalaten. Bij de terreinwagens kan je de Mercedes G-Klasse, de Toyota Land-Cruiser, Land Rover Defender en de Mitsubishi Pajero en dat rijtje zetten. Allen bleken ze wat minder oog te hebben voor de vorm, maar des te meer voor de substanz. De Pajero rolde ooit de huiskamers binnen op spectaculaire helikopterbeelden van de Dakar-rally die hij in 1985 voor de eerste maar niet de laatste keer op z’n naam schreef. Maar de Mitsubishi is aan het eind van z’n carrière. Na 27 jaar bouwt Mitsubishi nu de allerlaatste exemplaren. Meer dan 3 miljoen zijn ervan gemaakt.
De laatste 700 stuks
700 worden het er, speciaal uitgedost. Allen zijn ze voor de Japanse thuismarkt besteld. Europa kreeg z’n afscheidsedities al vorig jaar. Het werd te duur om de 3,2l viercilinder dieselmotor met 190pk (en 441Nm trekkracht) nog aan de nieuwe uitstootnormen te laten voldoen. En met een mechaniek die vooral gebouwd is om robuust te zijn, was z’n CO2-uitstoot ook niet van de beste.
De Belgische invoerder heeft overigens nog een handvol van die Pajero’s in de aanbieding die al eens zijn ingeschreven. In Vlaanderen wordt je misselijk van de inschrijvingstaks, maar schier onverslijtbaar materieel is nauwelijks nog te vinden. Vervanging voor de Pajero is niet voorzien.
Hij gaat maar door
Toch is het nog niet helemaal over and out voor het model. De Pajero blijft in productie voor een ‘select aantal’ markten, waaronder het Midden-Oosten en Australië. Daar is voorlopig zelfs geen tijdlimiet op de productie gezet.