Het is inmiddels alweer ruim twee jaar geleden dat Antwerpen een lage-emissiezone invoerde. Begin volgend jaar volgt Gent. En ook in Brussel gelden tegenwoordig beperkingen. Een groot verschil tussen de LEZ in Vlaamse steden en onze hoofdstad is de behandeling van oude auto’s. In Brussel zijn ze welkom, in de veronderstelling dat ze op een O-nummerplaat staan. Dertig jaar oud moet een auto daarvoor zijn en gebruik voor woon-werkverplaatsingen is niet toegestaan.
Oldtimer niet welkom in Vlaamse LEZ
De Vlaamse steden maken vooralsnog geen concrete uitzonderingen. In Antwerpen mag een oude auto binnen, maar hij moet minstens veertig jaar oud zijn, het gebruik is beperkt tot een handvol keren per jaar en je moet er ook nog eens voor betalen.
“grote gevolgen voor de bezitters zonder feitelijke impact op het milieu”
De maatregel zorgt voor veel misprijzen bij een grote schare oldtimerbezitters en -liefhebbers. Het BFOV, een koepelorganisatie van oldtimerclubs en individuele eigenaren, vertegenwoordigt niet minder dan 70.000 leden. Zij zet in op een dialoog met de overheden en streeft naar wat ze een ‘positief compromis’ noemt tussen oldtimers en milieu. Daar wordt geijverd naar één regelgeving voor het ganse land. Tegelijk zegt de BFOV dat ze juridische acties voert of steunt “tegen onwettige reglementeringen die indruisen tegen de belangen van haar leden”. Er valt immers wel wat te zeggen voor een plotse éénzijdige aanpak die onder meer het bezit en de waarde van een bepaald, volstrekt wettelijk goed, uitholt. Concreet is, gezien de erg beperkte afstanden die oldtimers doorgaans afleggen, de vraag of een verbod op oldtimers geen disproportionele maatregel is, met grote gevolgen voor de bezitters zonder feitelijke impact op het milieu.
Protestritten
Concrete resultaten kan het BFOV (nog) niet voorleggen. De roep om meer kordate acties wordt bij meer en meer oldtimerfanaten groter. Dat leverde onder meer al de actiegroep “red de oldtimer” op. Die wil dat oldtimers naar Brussels model gratis in de LEZ kunnen (zodra ze 30 jaar oud zijn). De actiegroep organiseerde in april al 5 protestritten met meer dan 2000 deelnemers. In West-Vlaanderen kwamen ruim 650 auto’s opdagen. “Positieve acties om aandacht te vragen voor het lot van de oldtimer”, zegt organisator Jens Anno.
Politiek weigert zich uit te spreken
De groepering nam inmiddels contact over de LEZ-problematiek op met alle Vlaamse partijen. Op het ogenblik van de publicatie van dit artikel, mocht het alleen van N-VA en SP.A een antwoord ontvangen. N-VA laat de deur open voor een uitzonderingsmaatregel, maar spreekt zich niet expliciet uit. SP.A daarentegen windt er geen doekjes om. Voor die partij is een vrije toegang voor oldtimers uitgesloten. Vlaams Belang kant zich dan weer tegen elke vorm van LEZ, maar "als die er toch is, dan moet er een uitzondering zijn voor oldtimers van meer dan 30 jaar oud op een O-plaat", zo liet de partij weten. De actiegroep en eventuele nieuwe antwoorden volgen kan op haar website. Over hardere acties, het met oldtimers blokkeren van een LEZ bijvoorbeeld, wordt voorlopig niet gesproken.