De koepelorganisatie voor autoconstructeurs Febiac hield de inschrijvingscijfers van het afgelopen kwartaal tegen het licht en puurt er enkele conclusies over een sterk veranderende markt uit.
De diesel heeft afgedaan
Febiac is er erg snel bij om aan te stippen dat er eigenlijk geen objectieve reden is voor de verkettering van de diesel. De organisatie zegt dat “diesels vandaag de dag uitstekende CO2- en NOx-cijfers laten optekenen, met name dankzij de invoering van de Euro 6d-temp-normen en de WLTP-cyclus” en gaat verder dat “het negatieve imago en het wantrouwen dat deze krachtbronnen bij sommigen oproepen, niet meer gerechtvaardigd zijn”.
“Eind 2011 liet de dieselmotor een aandeel van meer dan 75% optekenen. Nu is dat minder dan 30 procent.”Maar de impact op de verkopen is niet meer te onderschatten. Terwijl de dieselmotor eind 2011, toen de overheid die nota bene nog volop promootte, een aandeel van meer dan 75% liet optekenen, ligt dat heden onder de symbolische grens van 30 procent. Alternatief aangedreven auto’s (de verschillende soorten hybrides, aardgasauto’s, lpg en elektrische auto’s) samen, laten in Vlaanderen een aandeel van 7,6% optekenen. Beter dan voorheen, maar lang niet genoeg om ervoor te zorgen dat de stijging van de CO2-uitstoot die inherent is aan een markt die zich afkeert van diesel, te compenseren. Na een lange periode van permanente CO2-daling, genereren nieuwe auto’s in Europa sinds kort weer meer van het vermeende broeikasgas dan voorheen. Precies omwille van de massale omschakeling op benzine.
Meer en meer CO2-uitstoot
Terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in ons land zich tussen 2016 en 2017 stabiliseerde op 115,8g/km is die in 2018 opnieuw gestegen tot 119g/km en in het eerste kwartaal van 2019 zelfs tot 123g/km.
Gemiddelde CO2-uitstoot nieuwe personenwagens België
Jaartal | Gemiddelde CO2-uitstoot |
1995 | 186g/km |
2000 | 167g/km |
2010 | 135g/km |
2017 | 115,8g/km |
2018 | 119g/km |
Q1 2019 | 123g/km |
Vlaanderen heeft een CO2-gedreven autofiscaliteit. Je mag dus gerust afleiden dat ook de belastingdruk op nieuwe auto’s gemiddeld gestegen is. Dat was overigens één van de meest concrete gevolgen van de invoering van de nieuwe WLTP-verbruiksnormen.
Alleen de professional koopt nog een diesel
Ooit, pakweg een decennium of 4 geleden, was het de professionele gebruiker die als eerste heil zag in de dieselmotor. Die traaglopende, betrouwbare en zuinige motoren waren bij uitstek geschikt voor veelgebruikers. Kilometervreters. Vandaag blijkt de professional ook het trouwst aan de dieselmotor. Bij particulieren is de diesel niet eens goed meer voor 15% van de aankopen.