Renault Trafic en Master met nieuwe smoel, meer snufjes

Vergroot foto
Door: BV 25-04-2019

De bedrijfsvoertuigendivisie van Renault heeft een drukke week achter de rug. Het onthulde immers niet alleen de technisch verbeterde Renault Alaskan pickup. Het heeft ook z’n Trafic en Master onder handen genomen. Ze dragen nu de nieuwe stijltaal die de Fransen door heel hun functionele gamma willen doortrekken. Daarvoor moesten onder meer nieuwe koplampen, grilles en voorbumpers getekend worden.

Ze krijgen ook vernieuwde interieurs met R-Link Evolution en Media Nav Evolution infotainmentsystemen.

Slimmere veiligheidssytemen

Op het technische front biedt de Master nu nieuwe rijhulpmiddelen zoals Rear View Assist, Side Wind Assist, parkeerhulp aan de voorzijde en Blind Spot Warning. Bovendien wordt AEB (automatische noodremhulp) nu als een optie aangeboden. De Renault Trafic krijgt parkeersensoren voor en achter met een parkeercamera aan de achterzijde en Trailer Swing Assist (dat vereenvoudigt handelingen met een aanhangwagen).

Onder de kap worden beide bestelwagens ook aangepakt. De Master beschikt over een nieuw assortiment 2,3-liter dCi-dieselcentrales die nu voldoen aan de Euro6d-Temp-norm. Als gevolg hiervan daalt het gemiddelde brandstofverbruik met maximaal 1l/100km. De nieuwe motoren bieden een koppel van maximaal 180 pk en 400Nm en zijn gekoppeld aan handgeschakelde of gerobotiseerde transmissies met zes verzetten.

Ook met stekker

Naast de diesels blijft de Master beschikbaar in een volledig elektrische uitvoering die naar de naam Master Z.E. luistert. Die heeft een lithium-ion 33 kWh-batterij aan boord die een 75pk sterke elektromotor van stroom voorziet. Dat is dezelfde als uit de Renault Zoë. In de Master moet de combinatie een reëel rijbereik van 120km opleveren.

De Trafic wordt dan weer leverbaar met een aangepaste 2-liter dieselmotor. Naar keuze 120 of 170pk sterk. Voortaan kan de krachtigste ook (optioneel) gekoppeld worden aan een zestrapsautomaat. De motoren voldoen voortaan aan de Euro6d-Temp uitstootnorm en de Fransen beloven een verbruiksdaling van 0,6l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus