Ford pompt een half miljard dollar in Rivian. Dat is een nog relatief jonge fabrikant van elektrische voertuigen. De Amerikaanse start-up is zelfs nog niet toe aan het bouwen van z’n EVs. Het stelde alleen nog maar prototypes voor: de Rivian R1S en R1T. Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. In 2020 wil Rivian het eerste model commercialiseren. Een fabriek heeft het al.
De miljoenen rollen binnen
Eerder al sleepte het bedrijf 700 miljoen dollar van Amazon binnen. En nu doet Ford er nog eens 500 miljoen bovenop. In ruil daarvan mag het merk met het Blauwe Ovaal gebruik maken van het modulaire voertuigplatform dat Rivian ontwikkelde.
Indrukwekkende specificaties
Nog even herhalen: de Rivian R1T is een geheel elektrische pickup die plaats biedt aan vijf inzittenden en een hoop belading. Wat Ford echter vooral interesseert is de accutechnologie. Rivian heeft drie varianten in ontwikkeling: 105, 135 of 180kWh groot. De grote, zware en hoekige concept moet er respectievelijk 370, 480 en 640km ver mee geraken.
Aan vermogen en trekkracht geen gebrek. De middelste variant weegt ruim 2,6 ton en rijdt niettemin al 3 tellen na vertrek 100km/u. Als je tenminste niet geeft om een kilowattje minder. Opladen gaat tot 160kWh, wat betekent dat je na een half uur 280km extra rijbereik hebt getankt.