De Alaskan, Renaults pickup op basis van de Nissan Navara, krijgt amper twee jaar na z’n lancering enkele technische aanpassingen.
Meer laadvermogen dankzij Mercedes-ophanging
Opmerkelijk: de pick-up krijgt een hoger laadvermogen. Dat bleef voorheen net onder een ton steken, en nu wordt het verhoogd tot 1,1 ton. De winst, tussen 127 en 146kg afhankelijk van de uitvoering, is te danken aan een nieuwe ophanging. Die is van het multi-link-type. Het gaat in essentie over de as die van meet af aan te vinden was onder de Mercedes X-Klasse die uit dezelfde fabriek rolt.
Tegelijk worden ook de remmen opgewaardeerd. Achteraan zitten nu schijven en daardoor kan Renault ook een automatisch noodremsysteem aanbieden.
Diesel met minder uitstoot
Onder de kap zit nog steeds dezelfde 2,3l twin-turbodiesel, nu voorzien van nieuwe pollutiecontrolesystemen en een andere mapping. Ze zijn nog steeds 160 of 190pk sterk, maar ze pronken met een iets verbeterde trekkracht. Een handgeschakelde zesbak of een automaat met zeven verzetten hoort ongewijzigd tot de mogelijkheden, naar voorkeur of budget van de klant.
Aan boord moet een nieuw infotainmentsysteem van Renault het leven aangenamer maken. Android Auto, Apple Carplay, een 360-gradencamera en een nieuwe Trailer Sway Assist-functie zijn enkele van de functies.
Stijlaanpassingen zijn er eigenlijk niet. De Alaskan staat alleen op grotere velgen. Ze zijn nu 17” in plaats van 16” groot. Dat moest overigens, om plaats te maken voor de eerder al aangehaalde remschijven.
Duurder, wellicht.
In het najaar komt hij op de markt. De prijs wordt aangepast, al zijn details daarover nog niet binnen.