Tesla-topman Elon Musk is van z’n eerste leugen niet doodgevallen. Of - laat ons vriendelijker zijn - van z’n eerste grondige overdrijving. Hij kwam er zelfs al onzacht door in aanraking met de Amerikaanse overheidsdiensten. Maar dat lijkt Musk niet af te schrikken. Deze week is het weer prijs. Hij beweert dat Tesla volgend jaar een miljoen volledig autonome taxi’s op de baan heeft. Ja, dat zal wel.
De niet-Autopilot
Tesla’s Autopilot oogstte in het verleden al heel wat kritiek. Om verschillende redenen. Om te beginnen is de naam misleidend. Want er is geen sprake van een echte automatische piloot. Het gaat hooguit om een geavanceerde cruise-controle. Voorts kan je ernstige bedenkingen maken bij de het invullen van de beloftes van Tesla. Al jaren verkoopt het merk modellen met uitgebreide en peperdure sensorenpakketten (tot wel € 10.000 en meer) met de belofte dat die binnenkort, bij een eenvoudige automatische software-update, wel eens zelf zouden kunnen rijden. De eigenaren wachten er nog steeds op, maar blijven er opvallend stil bij. Misschien uit schaamte dat ze zich zo in de luren hebben laten leggen?
In de configurator van de Tesla Model 3 werd een tijdje gesproken over ‘full selfdriving capability’, maar na voor de hand liggende kritiek werd die melding verwijderd. Nu is ze weer terug, zonder aanwijsbare reden.
Lukt het wel met een nieuwe chip?
Nu herhaalt Musk nog maar eens z’n belofte op een geheel zelfrijdende Tesla. Een nieuwe microchip, ontwikkeld in samenwerking met Samsung, zal dat mogelijk maken. De Tesla Model 3, Model S en Model X zullen in alle omstandigheden zelfrijdend zijn. Dat zou een indrukwekkende zevenmijlsprong betekenen. Nu zijn de geavanceerdste types van de fabrikant (of die van andere merken) niet eens in staat om een afrit van een snelweg te nemen. Laat staan over een druk en complex kruispunt met verschillende soorten verkeer te navigeren…
Een miljoen taxi’s?
Maar goed, stel dat die chip een zelfrijdende auto van niveau 5 mogelijk maakt, waar haalt Musk dan plots een miljoen taxi’s? Wel, voor een groot stuk bij de klant zelf, zo blijkt. Wie een zo’n geheel zelfrijdende Tesla op de oprit heeft staan, kan die immers rendabiliseren door hem taxiritjes te laten uitvoeren wanneer je die zelf niet nodig hebt. Musk becijferde dat je op die manier tot wel 30.000 dollar per jaar zou kunnen terugverdienen. Waar het kan en mag natuurlijk.
Een miljoen? Neen, zo veel kan Tesla er op de voorspiegelde tijd niet eens bouwen. Maar enkele tienduizenden, dat zou wel nog kunnen. Musk lijkt Tesla overigens met één laterale schijnbeweging in de groeiende markt van de mobiliteitsdiensten te willen vestigen. Lyft en Uber achterna.