In Rusland is Lada best populair. Het merk, dat inmiddels eigendom is van de Renault-Nissan-groep, verkocht er vorig jaar zo’n 350.000 exemplaren. Ruim voldoende om de toekomst van het merk te garanderen.
Nauwelijks export
Wordt de thuismarkt buiten beschouwing gelaten, dan heeft Lada weer slechte vooruitzichten. Afgelopen jaar werden er zo’n 38.000 Lada’s buiten Rusland verkocht. Bijna allemaal gingen ze naar voormalige Sovjet-Unie-landen. Slechts een handvol ging ervan naar Europa.
Lada exporteert z’n modellen naar Europa sinds 1971. Een tijdlang waren ze zelfs best populair. Onder meer van de Lada Samara en de Lada Niva (die nog steeds bestaat) werden een tijdlang mooie volumes in Europa afgezet. Maar die tijd ligt inmiddels lang achter ons.
Genekt door uitstootnormen
Een piepklein dealernet en een barslecht imago, maakten het Lada al bijna onmogelijk. Maar het nekschot wordt gegeven door de strenger wordende uitstootnormen. Daardoor houdt Lada het nu in Europa voor bekeken.