Volgende maand gaat Daimler-topman Dieter Zetsche met pensioen. De man met de bekende snor geeft de fakkel door aan Ola Kallenius (foto onder).
Besparen natuurlijk
Iemand die in zo’n topjob aankomt, is zich enige profileringsdrang verplicht. Dus wat gaat de nieuwe topman doen? De kwaliteit opkrikken, leukere auto’s maken, innoveren… Misschien, maar dat is niet zeker. Wat wel al vast staat: hij wil besparen. In de autodivisie wil hij 6 miljard euro besparen. Bij de trucks nog eens 2 miljard. Volgens hem heeft de groep niet minder dan 10.000 te veel op de loonlijst staan. Er komt dus een ontslagronde.
Einde samenwerking Renault-Nissan
Daimler wil ook besparen door gezamenlijke projecten met Renault-Nissan stop te zetten. Een beetje eigenaardig, want die projecten gebeuren precies omdat het duurder zou zijn om ze alleen te doen. Maar Kallenius is van mening dat ze Mercedes niets opleveren.
Mercedes leverde de structuur voor enkele compacte Infiniti’s. Die waren vooral bedoeld om de luxe-dochter van Nissan in Europa op de kaart te zetten. Maar de Japanners houden het hier voor bekeken. Die samenwerking hoeft dus niet meer.
Nieuwe partner voor Smart
Samen met Renault ontwikkelde Daimler de jongste Smart Fortwo en Forfour. Renault nam de leiding over dat project, maar het moest erg veel concessies aan de Duitsers doen. De motor en de aandrijving moesten zelfs naar de achter verhuizen. Echt succesvol werden de Smarts ook niet en in de toekomst zal samengewerkt worden met het Chinese Geely.
En wat met de X-Klasse?
Tenslotte is er nog de Mercedes X-Klasse pickup (zie test hier). Dat is eigenlijk een vertimmerde Nissan Navara. Hij loopt bij Nissan in Spanje van de band. Af en toe kom je ze al eens tegen, dus het is niet zo dat Mercedes ze niet aan de man krijgt. Maar succesvol of niet - bij een opvolger kan je nu al grote vraagtekens plaatsen.