Vrij verkeer van personen en goederen. Op die fundamenten is Europa gebouwd. Of is het op z’n minst aan de kiezer verkocht. De paspoortcontroles aan de grenzen zijn verdwenen, de douanestations verlaten. Grotendeels, tenminste. Maar je moet tegenwoordig weer vaker je identiteitskaart bovenhalen dan vroeger. En voor de autoliefhebber wordt het er ook niet eenvoudiger op.
De afgelopen jaren werd het al enkele keren moeilijker om je zelf een auto uit het buitenland aan te schaffen. Vooral op vlak van logistiek. Er zijn nauwelijks nog landen waar je eenvoudig aan een transitnummerplaat geraakt. Er werd te veel misbruik van gemaakt.
Hoe een geïmporteerde auto inschrijven?
“Er werd te veel misbruik van gemaakt”De papierwinkel is nog te overzien. Je zorgt voor originele documenten en een factuur, je gaat even naar een van de weinig overgebleven douanekantoren om de auto in te klaren, en trekt met een aanvraag tot inschrijving naar de autokeuring, die uiteraard elk excuus zal aangrijpen om je een aantal keren terug te laten komen. Ze vervult immers een cruciale maatschappelijke functie, maar het zijn niettemin commerciële ondernemingen die liefst zo veel mogelijk winst maken. Geraakte je erdoor, dan kan je je auto laten inschrijven.
Zelf verantwoordelijk voor preregistratie
Die laatste stap wordt vanaf juli echter weer ingewikkelder. Een ingevoerde wagen moet dan immers na het bezoek aan het douanekantoor gepreregistreerd worden. Dat kan via een website, maar het vereist een grondiger kennis van de gegevens van het voertuig en dat wordt niet voor elke consument even eenvoudig. Op de technische keuring zal men normaliter nog ontbrekende gegevens in het preregistratiedossier kunnen aanvullen, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd het geval, zegt Traxio, de koepelorganisatie voor autohandelaars.
Sinds begin April geldt een overgangsregeling en kan de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) nog steeds op de gekende wijze auto’s inschrijven. Vanaf 1 juli zullen niet gepreregistreerde voertuigen echter geweigerd worden aan de loketten van de DIV.