Het valt niet te betwisten dat de Nissan GT-R erg indrukwekkend is. Dat was hij van bij z’n lancering. Maar dat is inmiddels twaalf jaar geleden. In autoland ben je dan hoogbejaard. En Nissan blijft z’n GT-R maar opvoeren. Een opvolger is nog steeds niet in zicht. Voor modeljaar 2020 gaat de GT-R Nismo nog maar eens onder het mes. Je kan je afvragen of dat niet stilaan zielig wordt.
Nieuwe turbo’s
De krachtbron blijft grotendeels ongewijzigd, overigens. De 3,8l twinturbo V6 levert nog steeds 600pk en 652Nm. Maar de turbo’s zijn nieuw. Ze komen uit de GT-R GT3-racer en hebben turbines met minder schoepen, waardoor de gasrespons 20% beter zou zijn geworden.
Het is nog steeds een zestrapsautomaat die het geweld naar de aangedreven wielen (allemaal) overbrengt. Die is geoptimaliseerd en schakelt nu sneller. Het gaat wellicht om software, want het merk lijst geen mechanische updates op. Die zijn er wel voor de uitlaat. Die wordt voortaan in titanium uitgevoerd. Weegt weinig, klinkt beter.
Beetje lichter, beetje fijner
In vergelijking met de huidige GT-R Nismo heeft Nissan in de nieuwe nog meer koolstofvezel verwerkt. Dat resulteert in een gewichtsbesparing van 10 kilogram, waar nog 20 kilogram bij komt van andere lichtgewicht updates. Wat aerodynamica betreft, heeft Nissan de lessen van de GT-R GT3 toegepast op de GT-R Nismo.
Elke keer Nissan aanpassingen aankondigt voor z’n snelste model, zegt het dat het onderstel fijner is afgesteld. Ook nu weer. Een beter bochtenstabiliteit en een grotere wendbaarheid worden geclaimd. De nieuwe 20-duimers wegen ook wat minder. En je ziet er de koolstofkeramische remschijven van Brembo door.