Met z’n allen kopen we almaar meer spullen online. Een geluk voor de tewerkstelling, want die moeten allemaal geleverd worden. Door De Post of een ander koerierbedrijf. Over lange afstanden gebeurt dat met treinen, vliegtuigen en vrachtwagens. Maar het laatste stukje brengt zo’n pakje gegarandeerd door in een bestelwagen.
Last Mile Delivery
Renault ziet wel wat in een auto die speciaal voor koeriersdiensten ontwikkeld is. Dat is precies wat deze EZ-Flex wil zijn. Elektrisch, want dan mag je er elke stad mee binnen. Met een autonomie van 100km, want zo’n stadskoerier rijdt gemiddeld toch maar 50km per dag. Klein (slechts 3,86m lang) zodat hij elke parkeerplaats in kan, maar toch met 3 kubieke meter laadvolume. En met een ultrakorte draaicirkel van 4,5 meter. Om zich overal door te kunnen wringen.
Praktijktest
Je kan de EZ-Flex niet kopen. Renault heeft er maar twaalf. Die zullen de komende twee jaar door diverse Europese bedrijven en gemeenten in de praktijk getest worden. Daar wil Renault nog slimmer van worden. Het zal gegevens verzamelen over de locaties, de kilometerstand, het effectieve rijbereik, de snelheid, het aantal stops en zo meer…