Elektrische automobiliteit staat in Europa nog maar in z’n kinderschoenen. Tenminste, in vergelijking met China. Wil je op het Autosalon van Shanghai wat aandacht voor je nieuwe modellen krijgen, dan kan je maar beter zorgen dat er een stekker aan hangt. Deze Toyota C-HR heeft die.
China legt nadruk op EV
Dat China een zwaartepunt voor EV-inspanningen vormt, mag niet verbazen. Enerzijds is het de grootste automarkt ter wereld. Nu al, met een nog gigantisch groeipotentieel. Anderzijds heeft het een leiding die snel radicale wijzigingen kan doorvoeren. Ze wordt namelijk niet meteen gehinderd door de publieke opinie. Die kan bij ons wel eens roet in het eten gooien. Kijk maar naar de discussie omtrent de kilometerheffing. Die is nu begraven. Tot ze weer opduikt, tenminste.
Elektrische auto’s zijn een must in China. Toyota denkt er furore te kunnen maken met de C-HR met stekker. Een auto waar we je voor het overige weinig over kunnen vertellen. Hij staat weliswaar twee keer op hetzelfde autosalon (De C-HR EV is van de joint venture Guangzhou-Toyota. Het samenwerkingsverband FAW-Toyota bouwt dezelfde auto, maar verkoopt hem als Izoa), maar geen van de twee merken geeft specificaties prijs.
En Europa?
Europa wil z’n consumenten ook aan de stekker. Een echte verplichting is het nog niet, maar almaar strengere CO2-regels zullen de consument de komende tijd almaar meer in die richting duwen. Dus, Toyota, waarom krijgt Europa deze C-HR EV niet?