Vorig jaar toonde Porsche twee studiemodellen voor een nieuwe 911 Speedster. De productieversie, die al lang geen verrassing meer genoemd kan worden, beleeft straks z’n première op het Autosalon van New York. Er worden niet meer dan 1948 stuks van gebouwd. Het aantal is een historische verwijzing naar het jaar waarin het merk z’n eerste sportwagen bouwde.
Het merk had ook 1954 auto’s kunnen bouwen. In dat jaar werd immers de eerste Speedster geïntroduceerd. Dat hebben we te danken aan ene Max Hoffman. Destijds de Amerikaanse Porsche-importeur. Die vroeg - en kreeg - een Spartaanse uitvoering van de 356. Daarna was het wel even wachten. Pas in 1989 werd de eerste Speedster op basis van de 911 gebouwd. Daarna waren er ook van de 964 en 997. Er werden er twee gebouwd op basis van de 993. Een donkergroene voor Ferdinand Porsche en een zilveren voor komiek en notoir Porsche-liefhebber Jerry Seinfeld. Je kan in dat laatste geval nauwelijks van een oplage spreken.
De nieuwe Speedster is, voor alle duidelijk, een oude 911. Het model is immers nog gebaseerd op de uittredende 991-generatie en niet op de nieuwe 992 (waarvan je hier een test vindt).
Licht(er)
De verschillen met de eerder voorgestelde concepts zijn beperkt. De tankklep zit niet meer vooraan in de kofferklep en de spiegels hebben een meer behouden ontwerp. Dat is zo wel. Het gewicht werd zo laag mogelijk gehouden. Een groot deel van de koets is vervaardigd uit koolstofvezel en polyurethaan. Koolstofkeramische remmen wegen minder en zorgen voor meer stopkracht. Je krijgt alleen airco wanneer je daarom vraagt en de kap moet je altijd met de hand bedienen. Het is al even geleden dat we dat nog eens moesten schrijven. Het resultaat is 1.465kg. Niet steeds niet echt weinig.
Pure rijsensatie
Achterin ligt een 4-liter zescilinder boxermotor. Een hoogtoerig blok, gekend uit de 911 GT3 en GT3 RS, dat geen turbo nodig heeft om 510pk en 470Nm op te wekken. Van stilstand haalt die 100 in 4 tellen en blaast hij door naar 309km/u. Tenminste, met de standaard PDK-automaat met dubbele koppeling. Je kan echter ook vragen om een handgeschakelde zesbak. Beetje trager, maar wellicht veel leuker.
De prijs? Hoog. Had je iets anders verwacht? Je bent waarschijnlijk toch al te laat. Porsche kennende zijn die Speedsters al allemaal de deur uit.