Op 1 januari 2020 introduceert de stad Gent een Lage-emissiezone (LEZ). Door de meest vervuilende wagens te weren, wil de stad de luchtkwaliteit verbeteren.
De zone omvat ruwweg het gebied binnen de R40. Wie vanaf januari nog (gratis) binnen dat gebied wil rijden met z’n voertuig, zal over een benzine- of CNG-wagen van euronorm 2 of hoger moeten beschikken. Voor diesels ligt de drempel echter bij euronorm 5. Die werd een jaar of negen ingevoerd.
Wie mag binnen, wie niet?
Een dieselvoertuig met euronorm 4, die doorgaans tussen 9 en 12 jaar oud zijn, mag nog steeds binnen, maar slechts tegen een meerprijs. Voor wagens gaat dan van 25 euro voor een week tot 345 euro voor een jaar. Busjes en lichte bestelwagens (tot 3,5 ton MTM) betalen tussen 35 euro en 825 euro en bij vrachtwagens en touringcars gaat het om bedragen van 45 tot 1.150 euro. Diesels van euronorm 3 of eerder en benzines van euronorm 1 of eerder mogen alleen de binnenstad in met een dagpas van 35 euro en dat maximaal 8 keer per jaar. Over een apart regime voor oldtimers bereikte ons geen nieuws. In 2025 wordt de norm weer verstrengd. Uiteraard zijn er boetes (van 150 euro) voor wie de beperkingen aan z’n laars lapt.
Budgetneutraal
Gent investeert tenminste € 1,3 miljoen in de LEZ (vooral dan in de camera- en bekeuringssystemen). Het stadsbestuur gaat ervan uit dat de invoering ervan ‘budgetneutraal’ is. In Antwerpen, waar gelijkaardige argumenten te horen waren, bleek de lage-emissiezone véél meer op te brengen dan ze kost.
Gent voorziet slooppremies van 750 euro (benzine) of 1000 euro (diesel) voor inwoners die hun auto moeten inruilen voor een recenter exemplaar. Mensen die al sociale steunmaatregelen krijgen, kunnen een hogere tussenkomst krijgen.