Opel heeft de eerste officiële details onthuld over de nieuwe Corsa. De zesde generatie van dat model komt voor het einde van het jaar op de markt.
De nieuwe Corsa zal gebruik worden van de CMP-architectuur van nieuwe eigenaar PSA. Precies dezelfde als onder de nieuwste Peugeot 208 terug te vinden is. Opel schreeuwt nu al van de daken dat ze 10% gewicht uitspaarden, maar dat is natuurlijk nauwelijks de verdienste van het bedrijf zelf.
Minder dan een ton
Bij Opel klinkt het dat de lichtste versie van de Corsa niet meer dan 980kg zal wegen. Een auto die minder dan een ton weegt, dat is een zeldzaamheid. De huidige Corsa met gelijkaardige specificaties, weegt nog 108kg meer, zegt men in Duitsland.
De gewichtsbesparing is het gevolg van verschillende maatregelen. Door ruimer gebruik te maken van staal met een hoge treksterkte, daalde het gewicht van de structuur met 40kg. De geheel in aluminium uitgevoerde driecilindermotoren wegen gemiddeld ook nog eens 15kg minder dan hun voorganger. Enkele koetswerkpanelen worden ook in het hierboven reeds aangehaalde lichtmetaal uitgevoerd eerder dan in conventioneel staal. Daar zit 2,4kg in. Zetels zijn doorgaans ook erg zwaar. Daar bespaart de nieuwe Corsa 10kg op.
Onder de kap komt in elk geval de 1,2l driecilinder benzinemotor met turbo van de Franse groep, in verschillende vermogensversies. Maar er komt ook een geheel elektrische versie, net als van de Peugeot 208. Die wordt midden 2020 verwacht.