Hoewel het autoverkeer tijdens de paasvakantie traditioneel wat luwer is dan we gewend zijn, is daar in sommige regio’s dit jaar weinig of niets van te zien. Dat is te danken aan enkele grote werven. De grootste: de E17 ter hoogte van Sint-Niklaas. Daar wordt 8 kilometer wegdek vernieuwd.
Hogere verkeersdruk
Het resultaat is niet gewoon een ‘wat hogere verkeersdruk’ dan gewoonlijk. Omdat tijdens de werken het aantal beschikbare rijstroken wordt teruggedrongen tot 2 en het om een cruciale verkeersader gaat, staan er op bijna elk moment van de dag lange files. Niet zelden al vanaf Haasdonk.
Verkeer is er dus tot (lang) wachten verplicht. Secundaire wegen bieden er ook nauwelijks een uitweg. Vooreerst omdat plaatselijke overheden er, net als in de rest van het land, systematisch meer en meer doorstroming verhinderen. Daarom maar weinig alternatieve wegen. En die zijn net zo verzadigd. En toeval of niet, maar op de gewestweg N70 werden (ter hoogte van Belsele) een week voor de werken nog verkeerslichten geherprogrammeerd. Zo werd verkeer op de cruciale Antwerpen-Gent-as N70 op een amper gebruikt kruispunt voorheen alleen tegengehouden wanneer zwakke weggebruikers er op een knop duwden. Daar geldt nu een conventioneel regime, wat de druk op de omgeving nog verder doet toenemen.
Vluchten over pechstrook
In al het aanzienlijke extra tijdverlies, namen heel wat automobilisten hun toevlucht tot rijden over de pechstrook. Al snel doken daarvan dashcambeelden op. Die prikkelden bij het parket van Dendermonde een grote werkijver, die het prompt tot een prioriteit bombardeerde. Vrijdag werden op amper één uur tijd al meer dan 150 pechstrookrijders betrapt. Allen kregen ze een boete van minstens € 58. En ook bestuurders die te zien waren op webcambeelden worden opgespoord.
De werken lopen er nog tot begin mei. De politie zal blijven controleren, zo klinkt het.