Enkele weken geleden onthulde Audi de eerste schetsen van AI:me. Een elektrische en autonome concept car voor de ‘megasteden’ van de toekomst. Vanaf morgen is hij te zien op het autosalon van Shanghai.
Autonoom en met AI
Volgens Audi staat de AI:me op niveau 4 van autonoom rijden. Dat betekent dat de auto gedurende lange tijd geen enkele tussenkomst van een bestuurder vereist, op voorwaarde dat hij zich in gebieden bevindt die voor dat type autonoom rijden zijn bestemd. Lees tussen de regels gerust dat de fabrikant ervan uitgaat dat de infrastructuur daarvoor aangepast moet zijn. Op andere plaatsen zal je nog zelf moeten sturen, wat meteen verklaart waarom deze concept ook een stuur en pedalen heeft. Die worden pas overbodig vanaf niveau 5.
In Ingolstadt beweert men dat deze auto in staat moet zijn om te communiceren met z’n omgeving, z’n inzittenden en zelf zal kunnen redeneren om zich uit problematische situaties te redden. Hoe? Met artificiële intelligentie natuurlijk. Specificaties daarover wil het bedrijf dan weer niet kwijt. Het is toekomstmuziek, tenslotte.
Compact, maar ruim
Compact, dat is de term die Audi gebruikt. Maar dat is niet echt klein. Met z’n lengte van 4,3m, hoogte van 1,52m en breedte van 1,90m is hij nog het best vergelijkbaar met een Audi A3 Sportback. Maar binnenin, moet hij een aanbod aan zit- en laadruimtemogelijkheden bieden. Voor vier, niet meer.
Om het je er helemaal naar je zin te maken krijg je zetels in een dikke stof, magnetische bekerhouders, verschillende opbergcomponenten, een voetsteun en… zitten er in het interieur zelfs planten.
De multimedia- en communicatiesystemen van het voertuig worden gestuurd door stemherkenning, tactiele oppervlakken of eye-trackingtechnologie. Bovendien kan de inhoud die wordt weergegeven op het driedimensionale OLED-scherm worden bekeken met een virtual-reality bril. Films incluis.
100% elektrisch, natuurlijk
De zero-emission aandrijflijn gebruikt een elektromotor bij de achteras. Die wekt 125 kW of 170 pk op. Meer dan genoeg voor een auto die, volgens Audi, het grootste deel van de tijd zal rijden tussen 20 en 70 km / u. De batterij heeft een capaciteit van 65kWh en het model belooft een lager stroomverbruik, zonder cijfers te geven.
De carrosserie van de AI: ME is gemaakt van hoogwaardig staal, aluminium en verschillende kunststof componenten. Een ander belangrijk technologisch aspect is het beheer van de koplampen van de auto. Deze laatste communiceren in feite met andere weggebruikers, via LED-lichtoppervlakken en andere projectoren geïntegreerd in de carrosserie. Ze kunnen ook gemakkelijk herkenbare symbolen weergeven of ze op de weg projecteren.