Je staat er misschien niet al te vaak bij stil, maar een autosleutel vervult een voor de hand liggende, doch cruciale rol. Je ziet hem steeds minder, want snufjes als keyless go (of comfort entry) worden almaar populairder. Daarbij hoef je de sleutel gewoon op zak te houden om de auto te openen of te sluiten. Geen gedoe meer met knopjes. Handig, al blijkt uit verslaggeving dat ook dieven er vlot weg mee weten. Maar dat is een andere discussie.
De sleutel zou wel eens met uitsterven bedreigd kunnen zijn. Want die draadloze communicatie over korte afstanden? Dat kan een hedendaagse smartphone ook. Tesla levert bij z’n Model 3 al geen echte sleutel meer.
Een juweel als autosleutel?
Maar helemaal uitgeteld is hij nog niet. Sterker nog - de sleutel is nog altijd een beetje een statussymbool. Heel wat merken weten dat. Zo proberen van hun sleutels juweeltjes te maken. Kijk maar eens naar een actuele Mercedes- of BMW-sleutel. Er kan zelfs een heus scherm inzitten.
Hoe duur?
Awain maakt ook sleutels, maar dat zijn échte juwelen. Ze kunnen overweg met sleutels van Bugatti, Bentley, Aston Martin, Maserati, Lamborghini, McLaren, Maybach, Rolls-Royce, Porsche en Mercedes. Echt dure auto’s, zeg maar. Want de sleutels zijn ook pittig geprijsd. Neem nu dit schowexemplaar (foto boven). Dat kost zo maar eventjes een half miljoen euro. We tikken het uit, zodat duidelijk is dat het niet om een tikfout gaat. Er zit dan ook voor 34,5 karaat kleine diamantjes op. En er zit 175gr goud in. Waarde die overigens inherent is (want recupereerbaar).
Er zijn overigens goedkopere opties van Awain, al is dat allemaal nog steeds relatief. De goedkoopste sleutel kost er nog steeds € 49.000.