Audi lepelt een nieuwe dieselmotor in de S6, S6 Avant en S7 Sportback. Een drieliter met een gekende architectuur, nu voorzien van een 48V sterke hulpmotor en een elektrische compressor die de turbo ondersteunt. Het effect is op z’n zachtst gezegd zotjes.
117,9pk per liter!
Niet eens zo lang geleden werd een motor als sportief beschouwd wanneer hij 100pk per liter slagvolume (cilinderinhoud) opwekte. Maar zo waren er niet veel. En het waren zonder uitzondering benzines. De jongste tijd wringen zelfs diesels zich in dat voorheen erg exclusieve clubje. Denk aan de ‘550’-reeks bij BMW. Zo maar eventjes 400pk wekken die op, dankzij drie ongenadige turbo’s.
Zo gek maakt de V6 van Audi het niet, maar het scheelt niet al te veel. Hier tikt de centrale af op 350pk en 700Nm, of 117,9pk per liter. Toen mensen nog wakker lagen van de millenniumbug, werd zoiets onmogelijk geacht. De 48V elektromotor maakt hem elke 100km 4 deciliter zuiniger en zorgt voor alerte reacties. De stroom wordt bij het induwen van het gaspedaal ook gebruikt om een lucht met een elektrische compressor in de motor te pompen terwijl de turbo op snelheid komt. Het zogeheten turbogat, dat de afgelopen twintig jaar al flink werd gereduceerd, is daardoor eigenlijk onbestaande. Het zorgde er ook voor Audi z’n turbo beter kon afstellen op gebruik op hogere toerentallen. De koppelcurve schiet al vanaf 1.000t/min omhoog en is tussen 2.500 en 3.100t/min op z’n hoogtepunt.
Naar 100 in 5 seconden
Er hangt een aanzienlijke carrosserie aan de aandrijflijn, al lijkt dat maar weinig te deren. Natuurlijk gaan alle versies met deze motor vlotjes door naar 250km/u, waar ze beteugeld worden. En de acceleratietijden zitten ook in het werkgebied van de sportwagens. De S6 Limousine doet 100km/u precies 5 seconden na vertrek. En de S7 Sportback is amper één tiende langzamer.
Vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn altijd inbegrepen. En tegen en meerprijs kan je achterwielbesturing krijgen. Tot 60km/u draaien de achterwielen dan tegengesteld aan de voorwielen, wat een kleine draaicirkel oplevert. Hoewel de uitslag van de achteras beperkt blijft, scheelt het toch heel wat. Met achterwielsturing draaien de grote Audi’s 1,1m korter. Bij snelheden hoger dan 60km/u, sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen voor een betere stabiliteit. Andere begerenswaardige extra’s zijn 20-duims lichtmetalen velgen, de schier onverslijtbare carbon-keramische remmen, een actief sportdifferentieel en een luchtophanging met gestuurde dempers.
Al bij al discreet
Je moet al dat geweld natuurlijk ook een beetje wereldkundig kunnen maken, maar schreeuwerig worden deze auto’s niet. Je krijgt dikkere bumpers, grotere velgen, twee dubbele uitlaten en wat labeltjes links en rechts. Zaken die kenners en liefhebbers op hun radar kunnen krijgen.
In het interieur zijn het sportzetels, aluminium sierlijsten en pedalen en een centrale toerenteller op het TFT-scherm van de virtual cockpit die het verschil maken.