Fiat koopt voor honderden miljoenen schone lucht bij Tesla

Bekijk 2 foto's
Door: BV 09-04-2019

De komende jaren moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s almaar verder naar beneden. Dat is geen verrassing. Eigenlijk wil de Europese Unie dat een nieuwe auto volgend jaar gemiddeld al niet meer dan 95gr/km uitstoot. Maar amper een jaar later, vanaf 2021, is dat wet, eerder dan wil.

Zuinig is niet langer zuinig genoeg

Halen de automerken die doelstelling niet, dan riskeren ze boetes. Hoge boetes. Lange tijd stond Fiat-Chrysler er goed voor. Omdat het bedrijf vooral kleine autootjes maakte, was de CO2-emissie van z’n vloot bij de beste. Maar bij die kleine autootjes horen nu ook specifieke uitdagingen. Rust je die immers uit met extra brandstofbesparende technologie, dan prijs je ze de markt uit. Specialisten voorspellen daarom dat de almaar grotere greep van CO2 op de autoverkoop moeilijke tijden voor de compacte auto inluiden. Ironisch genoeg riskeert de milieuvriendelijkste autocategorie vandaag het eerste slachtoffer te worden van maatregelen die bedoeld zijn om het milieu vooruit te helpen.

De schuld van Jeep

In elk geval is Fiat-Chrysler in snelheid gepakt. Volgens gegevens van UBS stootten de producten van de Italo-Amerikaanse groep afgelopen jaar gemiddeld 123gr/km aan CO2 de lucht in. Dat cijfer daalde niet - het ging omhoog. Vooral omwille van de toenemende populariteit van Jeep.

De oplossing zit, tenminste op korte termijn, niet in de productontwikkeling, maar in de regelgeving zelf. Daarin zitten namelijk een aantal achterpoorten. Eén daarvan staat automerken toe om groepen te vormen waarin het gemiddelde van doorslaggevend belang is. Zo zou je, bij wijze van voorbeeld, Volkswagen kunnen gebruiken om Bentley te compenseren, Audi om Lamborghini buiten schot te houden enzovoorts…

Automerken mogen ‘poolen’ over de bedrijfsgrenzen heen

In principe wordt gedacht aan groepen binnen hetzelfde bedrijf, maar dat is geen verplichting. FCA heeft daarom maar meteen gezocht naar de partner die het gemiddelde het snelst omlaag kan krijgen. En dat is Tesla, zo blijkt uit documenten die de groep indiende bij de EU. Honderden miljoenen zal het Fiat-Chrylser kosten en de Amerikaanse fabrikant opbrengen. En toch doet men er in Italië nog een goede zaak mee. Analysebureau Jefferies becijferde dat de boetes FCA meer dan 2 miljard euro armer zouden maken.

Geef commentaar
comments by Disqus