De Volkswagen-groep voert met speciaal geprepareerde Golfs test uit in het publieke stadsverkeer van Hamburg. Het zijn VW’s eerste tests in reële omstandigheden met autonoom rijden tot niveau 4 (doorgedreven autonoom rijden, een stap onder geheel autonoom -zonder bestuurder- rijden). Een vloot van vijf e-Golfs vol laserscanners, camera’s, ultrasoonsensoren en radars wordt daarvoor ingezet.
De zelfrijdende auto is er nog lang niet
De aankondiging van Volkswagen volgt het stramien van elke andere gelijkaardige aankondiging de afgelopen jaren: ze is zwanger van een visie op geheel autonoom autoverkeer. En hoewel ze een toon aanneemt die positief is, kan je bij de kleine lettertjes een andere bedenking plaatsen: de zelfrijdende auto is er nog lang niet.
“De zelfrijdende auto is er nog lang niet”
Om te beginnen gebeurt de test met de vijf speciaal uitgeruste modellen van het bedrijf slechts over een vast stuk testparcours van amper 3km lengte. Een testsegment dat overigens voorzien is van specifieke apparatuur die het autonoom rijden moet helpen. De data van de ritten zal worden gebruikt bij andere onderzoeksprojecten van het merk. Die gaan natuurlijk over autonoom rijden, maar ook over klantgerichte dienstenpakketten. Want er moet in de toekomst natuurlijk ook fors verdiend worden aan dat autonoom rijden.
Onbetaalbaar
Een kleine bloemlezing van de apparatuur die nodig is om elk van de auto’s gedeeltelijk autonoom (er is nog een bestuurder aan boord om in te grijpen), maakt ook een ander element pijnlijk duidelijk. Autonoom rijden is voorlopig nog onbetaalbaar. Elk van de testvoertuigen is voorzien van 11 laserscanners, 7 radars en 14 camera’s. Het systeem moet elke minuut vijf gigabyte gegevens verwerken. En daarom zit in de koffer van de e-Golf een rekeneenheid die zo krachtig is als 15 laptops.
Alle infrastructuur aanpassen
Over 2,5 jaar vindt in Hamburg een wereldcongress voor intelligente vervoersystemen plaats. En daar willen stad en autobouwer kunnen uitpakken met zelfrijdende auto’s. Niet in gans de stad - dat is voorlopig nog geheel onrealistisch. Wel over een tracé van 9km. Daartoe rust de vrije Hanzestad Hamburg opeenvolgende verkeerslichten uit voor communicatie van infrastructuur naar voertuig (I2V) en van voertuig naar infrastructuur (V2I).