Heel even, ergens na de jongste eeuwwisseling, werd gedacht dat het einde van de pk-wedloop in zicht was. Downsizing en almaar strengere CO2-regels hingen dreigend in de lucht. Een hot hatch was toen dik 200pk sterk. Maar kijk, inmiddels hebben zowel Mercedes als Audi al 400pk sterke versies van hun A-Klasse en A3. En Volkswagen, dat altijd claimt de uitvinder van het hot hatch-segment te zijn, laat dat passeren? Wel, niet echt.
Komt hij eindelijk?
Over een meer dan 400pk sterke VW Golf wordt al lang gespeculeerd. Logisch. Het was VW dat in 2014 de zelf de kat de bel aanbod. Toen presenteerde het bedrijf de Golf VII R400 Concept (zie foto’s). Dat is inmiddels ook alweer vijf jaar geleden. Lang werd gespeculeerd over een productieversie. VW had het zelf over een exclusieve gelimiteerde oplage. Maar hij materialiseerde niet.
Eind dit jaar wordt de nieuwe, achtste generatie, van de Golf in het voetlicht gereden. Die krijgt een op de Arteon geïnspireerde smoel en wordt allicht weer wat groter. Maar onderhuids zit nog steeds VW’s populairste blokkendoos: het MQB-onderstel. VW kan dus de expertise van de vijf jaar oude concept nog steeds moeiteloos transporteren. Bronnen binnen Volkswagen bevestigen dat er gewerkt wordt aan de ‘meest extreme en krachtigste Golf ooit’. En dat de expertise die is opgedaan met de Golf GTI TCR, die door VW Motorsport werd verfijnd, in één adem mee wordt geïntegreerd.
Golf R Plus
De naam die circuleert voor die extreme Golf? De Golf R Plus. Geen Golf-met-waterhoofd. Die Plus-koetswerkvorm flopte en is er inmiddels niet meer bij. Onder de kap komt geen 2,5l zoals bij Audi maar een tweeliter turbomotor. Een viercilinder. Dat betekent dat elke cilinder van 0,5l ruim 100pk moet opleveren.
En of die snel zal zijn. Met een vermogen van 420pk wordt een indicatieve acceleratietijd van 3,9 seconden en een topsnelheid van 280km/u (beiden afkomstig van de vijf jaar oude concept) geclaimd. Heb gerust wat medelijden met de DSG-automaat die dat te verwerken krijgt. Een geheel variabele versie van VW’s 4Motion vierwielaandrijving garandeert de tractie. En de pret, want er wordt gefluisterd dat er een driftmodus komt à la Ford Focus RS.