Na enkele moeilijke jaren - het failliet van de groep PSA was verre van onwaarschijnlijk - gaat het de Fransen weer voor de wind. Het bedrijf heeft veel sneller dan voor mogelijk werd gehouden nieuwe aanwinst Opel naar rendabiliteit geleid en het barst van de ambitie. Er zijn plannen met Peugeot in de VS, er zijn overname- en fusieplannen (er wordt onder meer gepraat met Fiat-Chrysler) en ook Citroën mag uitbreiden. Dat merk wordt volgend jaar leverbaar in India.
De Indiase markt is een groeipool in Zuid-Oost-Azië. Almaar meer mensen kunnen zich er een auto veroorloven. Na vijf opeenvolgende succesjaren (het marktaandeel van Citroën in Europa nam jaar na jaar toe), richt het merk z’n pijlen op de lucratieve groeimarkt.
6 miljoen nieuwe auto’s per jaar
India telt 1,3 miljard inwoners. Het is het op één na meest bevolkte land ter wereld en het zal naar verwachting China voorbijsteken. Sterker nog: het land zou tegen 2050 meer inwoners tellen dan de VS en China bij elkaar. Het land heeft ook de jongste bevolking ter wereld: gemiddeld 25 jaar. Er zijn nu reeds meer Indiase kinderen van vier jaar of jonger dan de ganse bevolking van Frankrijk.
Niet alleen de bevolkingstoename is economisch interessant. Tegenwoordig heeft India niet meer dan 40 auto’s per 1.000 inwoners. Maar er wordt geschat dat de Indiase middenklasse tegen 2025 met 75% zou groeien (van 63 naar 110 miljoen Indiërs). Werden er afgelopen jaar 3,3 miljoen nieuwe auto’s verkocht, dan is de verwachting voor 2025 zes miljoen stuks.
Elk jaar een nieuwe Citroën
De Citroën C5 Aircross wordt in 2020 de eerste Citroën die er beschikbaar wordt. Vervolgens zal het bedrijf er elk jaar een nieuw model introduceren. Die zullen grotendeels (meer dan 90%) lokaal geproduceerd worden. Daarvoor sloot PSA twee joint venture-overeenkomsten af met de bedrijven van de CK Birla Group. Die heeft er faciliteiten voor de assemblage en distributie van auto’s.