PSA (Peugeot - Citroën) broedt al een tijdje op een terugkeer naar de Amerikaanse markt. Het bedrijf opende al een tijdje geleden een vestiging in Atlanta. Daar houdt het zich bezig met het ontplooien van financiële activiteiten (een autodeelplatform) en bereidt het de marktintroductie voor. Peugeot krijgt de honneurs om de Amerikanen warm te maken voor de Franse automobiel. Er is momenteel geen enkel volumemerk met die nationaliteit actief op het continent.
Met dank aan Opel
Het vergt nogal wat tijd om een Amerikaanse introductie voor te bereiden. De normen zijn er immers gevoelig verschillend van die in Europa. Daarom is het nodig om voertuigen aan te passen. Vervolgens moeten ze een specifiek testtraject doorlopen. Een erg tijdrovende zaak. Peugeot ging er daarom van uit dat een introductie nog ruim een productgeneratie ver af zou zijn. Maar het versnelt nu z’n plannen. In plaats van in 2026 de eerste modellen aan te bieden, wil het dat nu doen binnen 3 à 4 jaar. Dat kan dankzij de overname van Opel.
Bij Opel vond PSA-topman Carlos Tavares immers een team van ingenieurs die bekend waren met de Amerikaanse voertuigspecificaties vanwege hun eerdere werk met General Motors. Een team dat weet welke kneepjes je moet toepassen om een resultaat neer te zetten dat op beide markten conform is. En daarom kan Peugeot sneller in de VS actief zijn dan eerst gedacht. Dat openbaarde Tavares aan The Wall Street Journal.
508, 3008 en 5008 voor de Amerikanen
Peugeot organiseerde al zogeheten ‘customer clinics’ met z’n bestaande modellen in de VS. Dat is een proces waarbij potentiële klanten om feedback over de producten wordt gevraagd. ‘En de reacties zijn positief’ zeggen de Fransen. Peugeot zou op korte termijn de 508, 3008 en 5008 in de VS kunnen verkopen.
Dealers uit fusie met Fiat?
Tavares benadrukt dat z’n Amerikaanse strategie er één is voor de lang termijn. Hij geeft toe dat het, zonder specifiek te zijn, lang zal duren eer er sprake is van marktaandeel. Hij heeft ook nog een tweede probleem. Peugeot heeft misschien wel auto’s, maar geen dealernet. De oplossing ziet het merk in nieuwe distributiekanalen. Iets waar wel meer automerken van dromen: een testrit aanvragen via een app, een auto kopen op een website en vervolgens alleen erkende service-centra hebben voor het onderhoud. Er is echter nog een tweede piste: een fusie of een andere vorm van samenwerking met Fiat-Chrysler. Dan heeft het bedrijf in één klap een hoop potentiële dealers.