Dat autofabrikanten vaak nauwe banden onderhouden, is geen nieuws. Die banden gaan soms zo ver dat modellen van het ene merk als een ander merk worden aangeboden. Dat was al zo van in het begin van de ontwikkeling van betaalbare persoonlijke mobiliteit. Een Fiat Topolino was (onder meer) ook als Simca te koop. Een Mini was ook een Innocenti en de BMW Isetta, was niet eens Duits om mee te beginnen. Door almaar meer synergieën is het delen van componenten schering en inslag. Het schoolvoorbeeld: het MQB-onderstel van VW. Bovenop identieke onderdelen bouwt VW meer dan 30 verschillende modellen. Allen proberen ze de klant ervan te overtuigen dat ze uniek zijn.
Een Toyota die een Mazda is
Toyota is natuurlijk geen uitzondering. De Japanners gebruikten in het verleden al motoren van BWM en kopen hun bestelwagens voor de Europese markt ook gewoon bij PSA. En de Yaris? Die komt voortaan gewoon van bij Mazda. Het is een Mazda 2 waarop ander smoelwerk is geënt. De trapeziumvormige grille, een obsessie van Toyota-designers, is ook hier weer present. Tenminste - op de Amerikaanse variant. Dat is overigens niet verrassend, want de twee merken werken al samen voor de Yaris Sedan. Die is er al langer een vierdeursversie van de Mazda in kwestie. In Europa verandert er tot nader order niets.
Onder de kap zit natuurlijk gewoon een Mazda-motor. Naar hedendaagse normen is die vrij groot voor zo'n kleine auto: een 1,5l viercilinder met 105pk. Een zestrapsautomaat is standaard - kwestie van de schakelluie Amerikanen (slechts een kleine minderheid van de bevolking kan er met een handgeschakelde auto rijden) ter wille te zijn.
De Yaris Hatchback wordt later deze maand geïntroduceerd op het Autosalon van New York.