De RB26 is géén robotje uit Star Wars. Het is ook geen wapencode uit Battlestar Galactica of een verre planeet uit Star Trek. Denken we, tenminste. Maar het is wél met zekerheid één van de meest legendarische motoren uit de geschiedenis. Een geblazen zes-in-lijn van Nissan. Hij zat in de Nissan Skyline GT-R en… gaat weer in productie. Wel, min of meer…
Het Nismo Heritage Parts-programma biedt nieuwe componenten aan voor klassieke Nissans. Niet voor de meeste van de dertien-in-een-dozijn soepblikken uit het verleden van de constructeur, maar wel voor enkele legendarische Skylines: de GT-R R32, R33 en R34.
Cruciale onderdelen weer te koop
Onder meer het motorblok van de RB26-centrale, de cilinderkop en de brandstofpomp zijn de krijgen. Dat zijn stukken die, zo mogen we afleiden, wel eens de geest durven geven. Vooral omdat heel wat van die motoren inmiddels niet minder, maar juist meer vermogen opwekken (door tuning) dan wanneer ze uit de fabriek kwamen. Speciaal voor de R33 en R34 is ook nog een speciaal A1000-blok verkrijgbaar. Dat hoort bij de RB26DETT N1-motor. Ben je niet zo’n freak dat je met motornummertjes goochelt onthou dan dat die verder versterkt is om extra vermogen aan te kunnen.
Op papier hebben de betrokken Skylines overigens allemaal zo’n 280pk. Maar het waren er wellicht altijd al meer dan 300. De Japanse merken hadden destijds besloten dat uitpakken met meer dan 280pk namelijk niet betamelijk was. Let wel, de motoren mochten probleemloos meer vermogen opwekken. Je mocht er alleen niet over spreken.