Het is geleden van 22 juni 2012 dat Tesla z’n Model S in productievorm voorstelde. Een snelle elektrische sedan. Veel verder dan 400km geraakte je er niet mee, en hij was ook nog eens duur. Maar, zo werd gezegd, vooruitgang op vlak van accutechnologie zou ervoor zorgen dat de elektrische auto binnen de kortste keren veel verder reed en betaalbaar werd. En je zou overal eenvoudig kunnen laden.
Een elektrische auto is duur en onpraktisch
“Die ‘mindset’ heeft veel weg van achteruitgang”Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Van het formaat van de Model S vind je nu ook een Audi E-Tron en een Jaguar I-Pace in de catalogus. Verder dan 400km rijden is nog steeds een utopie en je hangt aan elk van bovenstaande alternatieven nog altijd meer dan € 80.000 van je zuurverdiende centen. En laden? Dat gebeurt nog altijd bedroevend langzaam. Een thuisstopcontact levert je een kilometer of vijftien per uur op.
Rijden met een elektrische auto vergt een andere ingesteldheid, klinkt het wel eens. Een ingesteldheid die vereist dat je lang doet over grote afstanden, die meer planning en meer geduld vergt. Een tripje naar het zuiden dat je met een conventionele auto ondanks almaar talrijkere barrières op één dag doet? Daarvoor moet je met je elektrische auto algauw een overnachting voor inrekenen. Die ‘mindset’ waarover zo snobistisch wordt gedaan? Dat heeft veel weg van achteruitgang.
Energiedichtheid drie maal hoger
Het Zwitserse bedrijf Innolith denkt tenminste met een gedeeltelijke oplossing te komen. Het bedrijf werkt naar eigen zeggen aan een superaccu die een rijbereik van 1.000km mogelijk moet maken. Nieuwe accu’s moeten niet alleen een hogere energiedichtheid hebben om verder te kunnen rijden. Ze moeten bij voorkeur ook minder lithium gebruiken. Dat wordt immers vooral gewonnen in regio’s waar dubieuze regimes de plak zwaaien. En het gebruikte cobalt veroorzaakt volgens Amnesty International ook een hoop leed. Olie is natuurlijk ook niet vredelievend - hele oorlogen zijn er al over uitgevochten, maar de inhoud van een accu stemt je evenmin vrolijk.
De accu die Innolith ontwikkelt maakt nog steeds gebruik van zogeheten natte elektrolyten. Maar het bedrijf verbant het zeer brandbare oplosmiddel dat andere producten in hun accu’s gebruiken. De Zwitsers vervangen dat door organische, zoutachtige stoffen. Die zijn niet alleen minder brandgevoelig, maar ook stabieler. De accu’s ontladen daardoor minder snel. De energiedichtheid van de batterij is bovendien drie maal hoger dan die van de recentste generatie gekende accu’s.
En deze oplossing? Ja, kijk, ook die is nog niet voor meteen. Innolith zegt dat het nog 3 à 5 jaar nodig heeft om de accu te testen. Een periode die bedrijven wel eens verkeerd durven inschatten. Daarna moet ook nog een productie op touw gezet worden. Kortom, voor 2027 komen deze accu’s niet op de markt.