De huidige Vlaamse regering blijft timmeren aan het voorstel van de kilometerheffing. Eerdere voorstellen die spraken van een kilometerheffing tussen 5 en 14 eurocent zijn inmiddels getemperd. Er wordt nu gesproken over een heffing van 5 eurocent per kilometer, ofwel een heffing van 2 eurocent per kilometer met bij elke verplaatsing een éénmalige taks van 25 cent. Een start-taks. Volgens De Tijd liggen de twee scenario’s op tafel.
Starten? Dat is dan 25 cent!
Een aparte start-taks zou korte verplaatsingen met de auto moeten ontmoedigen. Er wordt echter ook nog steeds gesproken over een slimme heffing, waarbij een gereden kilometer duurder wordt in de buurt van drukke punten, grote steden en tijdens spitsuren. Hoe dat in z’n werk zal gaan en over welke tarieven het in dat geval zal gaan, is nog lang niet duidelijk.
Wat betalen we dan nog wel?
Verschillende verkeersexperts, waaronder die van de Universiteiten van Hasselt en Gent pleiten voor een kilometertaks van minstens 10 eurocent per kilometer. Zij opperen dat een lagere taks niet het ontradende effect zal hebben. Uitspraken die haaks staan op de stelling van de regering. Die zegt immers nog steeds dat het de bedoeling is dat de kilometerheffing budgetneutraal is. Met de opbrengst wil Ben Weyts (N-VA) de verkeersbelasting en (mogelijks) de BIV afschaffen.
Met de smartphone
De studiegroep van de overheid ziet een smartphone-app als uitgelezen middel om de taks te innen. Tussen de regels door valt overigens nu al te lezen dat de gegevens ook gebruikt zullen kunnen worden om ander onwenselijk gedrag te bestraffen. Er wordt al verwezen naar sluipverkeer. Automobilisten zouden de keuze krijgen uit apps van verschillende serviceproviders (die op basis van commissie inkomen verwerven).
Alleen PVDA en Vlaams Belang zijn tegen kilometerheffing
Wallonië gaf al aan gekant te zijn tegen een Vlaamse kilometerheffing. Het gewest vind het absurd dat er in één land verschillende taxatiesystemen van toepassing zouden zijn. Maar de Vlaamse regering zet voorlopig door. Loopt alles volgens plan, dan zou het systeem vanaf 2024 uitgerold kunnen worden. Onder de politieke partijen zijn er slechts twee die zich resoluut uitspreken tegen een kilometerheffing: de linkse PVDA en het rechtste Vlaams Belang.