Het plan heet Good Move. Dat moet binnen de Brusselse agglomeratie de komende tijd - uiterlijk over 10 jaar - niet minder dan 50 autoluwe wijken creëren. Auto’s zijn nog welkom op de grote invalswegen en verbindingsassen, maar worden op de wijkwegen geweerd. “In de wijken mag enkel nog bestemmingsverkeer zijn”, aldus de betrokken minister van Mobiliteit Pascal Smet (S.PA). Het plan werd deze week principieel goedgekeurd, maar het is aan de volgende regering om het in uitvoering te brengen.
Privaat autogebruik omlaag
Door de strategie van de afgelopen jaren (de auto wegpesten) door te zetten wil de huidige Brusselse regering het autogebruik met zo’n 24% terugdringen. En het wil dat de fiets tot vier keer vaker gebruikt wordt voor verplaatsingen. Eerder besloot de Brusselse regering al om stukken van de A12 en de E40 te dekwalificeren van
De infrastructuur in de wijken wordt aangepast om sneller dan 30km/u rijden moeilijker te maken. Tegelijk zal ook ingezet worden op controles en boetes, zegt Pascal Smet.
Openbaar vervoer wordt beter
Ter compensatie krijgt Brussel fietssnelwegen, vaak naast de treinsporen, worden gevaarlijke punten weggewerkt en is er een nieuwe beheersovereenkomst met de MIVB. Het doortrekken van een metrolijn, en een verlenging van een tramverbinding horen ook tot de overeenkomst. Tenslotte is het de bedoeling dat op Meiser, Lambermont, Louiza en Sainctelette er meer ruimte komt voor voetgangers en fietsers en dat tegelijk de autodruk er wordt verminderd.