De Ford Puma was, voor wie het zich nog herinnert, een kleine coupé. Een sexy kleedje dat over hoofdzakelijk Fiësta-mechaniek was getrokken. Van 1997 tot 2002 werd hij gemaakt. Nu, 17 jaar later, rakelt Ford de naam weer op. Het wordt volgens het merk een “SUV-geïnspireerde crossover”. Het wordt hoe langer hoe gekker met die segmenten. Want een SUV van tegenwoordig is eigenlijk al een crossover (want laat ons wel zijn, de terreincapaciteiten van zo’n ding zijn onbestaande). En een crossover is nauwelijks meer dan een hatchback met kuren. Dus, ja, wat kan je nu verwachten van zo’n Puma?
Fiesta als basis
In elk geval zal de Fiësta ook ditmaal z’n structuur aan het model lenen. Maar z’n uiterlijk lijkt vooral meer gemeenschappelijk te zullen hebben met dat van de zopas voorgestelde nieuwe Ford Kuga. Met koplampen die hoger op de snuit ingeplant zijn. Hij moet ook ruim zijn. De koffer wordt de grootste in z’n segment, met 456l inhoud.
Maar wacht even. Had dit merk al geen SUV-achtige onderin het aanbod… de Ecosport? Wel ja. En die blijft gewoon. Ford denkt dat de twee modelletjes perfect naast elkaar kunnen bestaan. De Ecosport is wat docieler en de nieuwe Puma moet vooral sportiever ingestelde crossover-klanten lijmen. Hij zal ook vooral voor de stad gemaakt zijn. Dat is codetaal voor: er komt geen zwart plastic tegen.
Met 48V voor meer zuinigheid
Onder de kap komt een mild-hybrid-aandrijflijn. De 1-liter driecilinder EcoBoost benzinemotor wordt gecombineerd met een 48V-systeem dat tot 155pk levert.
De productie van de nieuwe Puma gebeurt in Roemenië. Daar investeerde Ford het afgelopen decennium ruim 1,5 miljard euro. Eind dit jaar moeten de eerste exemplaren er van de band lopen. Ford zelf wacht wellicht tot de zomer voor het meer van de Puma laat zien.