2019 wordt geen topjaar voor de Belgische automobielmarkt. Afgelopen maand maart werden 54.873 nieuwe wagens ingeschreven. Een resultaat dat 6% lager ligt dan dezelfde maand een jaar geleden. Aan het einde van het eerste kwartaal telde België 155.866 nieuw ingeschreven auto’s. Dat zijn er bijna 10.000 minder dan tijdens Q1 van 2018.
VW verliest, maar blijft de grootste
Afgelopen maand was het weerom Volkswagen dat zich naar het hoogste schavot van het erepodium werkte met 5.297 auto’s. Niet dat ze daar wellicht erg vrolijk van worden, want het bedrijf verliest ruim 10%. Meer dan de markt. Renault daarentegen staat met 5.002 auto’s op de tweede plek, maar doet het gevoelig beter dan de markt (-1,5%). Peugeot staat op drie met 4.224 auto’s (-7,73%). De top vijf kunnen we afwerken door BMW (3.771) en Opel (3.689) aan de lijst toe te voegen. De eerste stijger onder de constructeurs vinden we overigens pas op plaats 10. Dat is Hyundai dat 2,27% beter deed dan afgelopen jaar. De volledige tabel met cijfertjes hebben we zoals steeds op onze Facebook-pagina en twitter gegooid.
Geen achteruitgang in andere segmenten
De moeilijke automarkt staat in schril contrast met de andere segmenten die vakorganisatie Febiac in lijsten giet. Allereerst de lichte vrachtvoertuigen (zeg maar bestelwagens). Die gingen in het eerste kwartaal +5,9%. De zware bedrijfsvoertuigen tot 16 ton stegen met 26% en de categorie boven 16 ton ging 6,9% in de plus.
Het eerste kwartaal was ook erg succesvol voor wat de registratie van motorfietsen en scooters betrof. Er werden er in het totaal 6.826 ingeschreven. Dat is een stijging van nog eens 10% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018 (dat als een uitstekend jaar voor gemotoriseerde tweewielers te boek staat).