Ford moet in Europa besparen. Drastisch, want nu General Motors z’n verlieslatende Europese tak (Opel en Vauxhall) heeft weggesneden, is de druk er hoog om op het Oude Continent eindelijk eens wat centen te gaan verdienen. Meer synergieën moeten dat teweeg brengen, maar er wordt ook in het gamma gesneden. Modellen die niet populair genoeg zijn, worden uit het gamma weggesneden. In die zin is het verre van verrassend dat de C-Max en Grand C-Max, monovolumes voor het middensegment, de galg rond de strop krijgen. Nu kleeft aan dat doodsvonnis ook een datum.
Monovolumes verkopen niet meer
De fabriek in het Duitse Saarlouis trekt eind juni de stekker uit beide MPV’s. Dat gebeurt, zo benadrukt de directie, op het einde van de normale productcyclus voor die modellen. Ze zijn zo’n zeven jaar oud en worden nauwelijks nog verkocht. De betrokken fabriek ziet daardoor z’n nachtshift geannuleerd worden. De faciliteit gaat verder met twee ploegen. Ford wrijft zich al in de handen omwille van de besparing die het daarmee realiseert.
Hoeveel arbeiders in Saarlouis de deur zullen gewezen worden, zegt Ford niet. Het houdt het op het feit dat de ingreep ‘deel uitmaakt van een plan om meer dan 5.000 banen te schrappen in Saarlouis en Keulen’. De productie van de Focus (in de versies hatchback, break, ST en Active) loopt er gewoon door.
Ook Rusland zwaar getroffen
Het herstructureringsplan van Ford Europa omvat ook nog een volledige productiestop in de transmissiefabriek bij Bordeaux (FR) vanaf augustus, terwijl in Rusland ook nog drie fabrieken worden geëlimineerd: twee fabrieken voor voertuigassemblage in Naberezhnye Chelny en St. Petersburg en een motorenfabriek in Elabuga.