Af en toe nemen grote bedrijven beslissingen die aan de oppervlakte weinig zinvol lijken. Zelden vind je zo’n grote concentratie van dat soort besluitvorming als bij Smart. Ooit moest het een gamma kleine autootjes worden met een innovatief concept, maar het verwaterde al snel naar één model in twee versies (lang en kort), met een techniek die gedeeld werd met de Renault Twingo. En toen dat niet echt aan leek te slaan, besliste het management van alleen nog elektrische versies aan te bieden. Alsof de flop nog niet compleet genoeg was.
Premium elektrische auto's
Het was dan weer wél heel logisch dat Daimler Smart zo onderhand liever kwijt dan rijk was. Als het wou blijven, dan zou het toch snel nieuwe markten moeten aanboren, nieuw kapitaal aantrekken en ambitie moeten tonen. En kijk - Smart is voortaan niet meer alleen van Daimler. De Chinese gigant Geely, die ook al London Taxi, Volvo en Lotus kocht, heeft voortaan de helft van Smart in handen. Het is de bedoeling dat Smart in de toekomst één van de belangrijkste producten van premium elektrische auto’s wordt.
Mercedes mag zich in de toekomst nog wel over het design van de modellen buigen. Maar het zijn de Chinezen die de nieuwe Smarts willen bouwen. Zo doet elke natie waar hij goed in is. De Europese productie van Smart houdt er dan mee op. Mercedes wil de huidige Smart-fabriek in Hambach gebruiken om elektrisch aangedreven Mercedessen te bouwen. Te beginnen met de reeds aangekondigde EQ A.
In 2022 al de eerste nieuwe modellen
De eerste Duits-Chinese Smarts moeten in 2022 het levenslicht zien. Of die ook naar hier komen, weet nog niemand. Europa is een moeilijke, complexe markt en er valt niet zo veel te rapen als in Azië.