Wil je een schaamteloos snelle Mercedes kopen, maar heb je maar een klein parkeerplaatsje? Dan kon je tot op heden de A-Klasse hatchback in AMG-uitvoering kopen. Nu is er een nieuwe smaak. Ook de vierdeursversie van de A-Klasse krijgt nu AMG op de kofferklep. Aan het andere eind zit dan een tweeliter viercilinder turbomotor met 306pk en 400Nm. Niet slecht voor een compacte auto die ook nog eens 420l bagage kan slikken (dat is 50l meer dan in de hatchback).
Zo snel als een sportauto
Mercedes zelf heeft het over een ‘aantrekkelijk instapmodel’ van de AMG-reeks. Vierwielaandrijving sluist de paarden efficiënt naar het wegdek en schakelen is voor rekening van een zeventraps-automaat. Daardoor kan je binnen 4,8 tellen naar 100km/u snellen en heb je een begrenzer nodig om de auto binnen de 250km/u te houden.
Specifiek uiterlijk
Uiterlijke AMG-kenmerken vind je in de grille met dubbele lamellen, de AMG Line-voorbumper en de specifieke frontsplitter. Ook op de flank kan je je street-cred etaleren. Aerodynamisch geoptimaliseerde 18-inch wielen genereren de nodige aandacht, bijgestaan door stevige dorpelverbreders. Achteraan vinden we eveneens een nieuwe diffuser die aan weerszijden door een sieruitlaat wordt geflankeerd, maar het koffervleugeltje is dan weer behoorlijk discreet gebleven.. De spoilerrand op het kofferdeksel is mooi subtiel gehouden.
Binnenin wordt de bestuurder opgewacht door stuur dat aan onderkant is afgevlakt met geperforeerd leder is bekleed. De doe-het-zelvers onder bestuurders kunnen zich uitleven met de gegalvaniseerde schakellepels aan het stuur.
Voor het ware AMG-gevoel kan je kiezen uit zwarte lederlook bekleding met rode stiksels. Vind je dat te subtiel? Neem dan rode sierringen rond de verluchtingsmonden en veiligheidsgordels in dezelfde kleur.
Beter weggedrag
Met meer dan 306 pk is een beetje extra torsiestijfheid nooit weg. Daarom hebben de AMG-technici het voorste gedeelte van de carrosserie verstevigd en een aluminium plaat onder de motor gemonteerd. Twee extra diagonaal geplaatste balken aan de voorzijde van de bodemplaat dragen eveneens bij aan het beperken van de carrosseriebewegingen. Daardoor moet de A Sedan nog betere manieren krijgen.