Het mag gezien de aangescherpte toekomstige Europese emissierichtlijnen (zie hier) niet verbazen dat het onderwerp elektrificatie regelmatig op deze pagina’s voorkomt. Niet alleen in z’n louter elektrische vorm, maar ook almaar meer ter ondersteuning van bestaande verbrandingstechnologie. De autosector schakelt over op 48V-elektrische mild-hybrid systemen. Die hebben onvoldoende vermogen om de auto alleen voort te bewegen, maar kunnen wel een beetje hulp verlenen.
Mild-hybrid
Een elektrische installatie met 48V in plaats van 12V vermogen is ook in staat om de benzinemotor veel sneller te herstarten. Daardoor kan die vaker uitgeschakeld worden. Zodra je vertraagt eigenlijk. Een geïntegreerde starter / generator neemt de plaats in van een conventionele generator. Noem het gerust een opgewaardeerd start/stop-systeem.
Ford zal volgende week een hele reeks nieuwe modellen met die technologie aankondigen, onder meer in combinatie met de 1-liter driecilinder Ecoboost-benzinemotor met turbo. Die zal later dit jaar in de Fiësta en de Focus leverbaar worden. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar naar alle verwachting daalt de uitstoot van de Fiësta naar 112g/km en die van de Focus naar 106g/km.
Het zal er niet bij blijven, want de technologie wordt ook in sneltempo klaargestoomd voor een introductie op modellen die van nature wat dorstiger zijn. Je mag ze verwachten op de Transit, Transit Custom en Tourneo Custom bestelwagenreeks.