Het lijkt wel compensatiedrang: we staan met z’n allen hoe langer hoe vaker stil in de file, maar de automerken legden nog nooit eerder zo veel nadruk op dynamisme. Een recente auto presteert bijna altijd beter dan een sportwagen van enkele decennia geleden, maar ook wanneer dat niet het geval is mag het er gerust sportief uitzien.
RS-uiterlijk zonder techniek
Bij Skoda is de sportiefste smaak de RS. Maar je kan het uiterlijk van die modellen voortaan ook benaderen met zo ongeveer alle andere motoren. Ja, ook de instappers. En of je nu een vijfdeurs of een break verkiest.
De vijfdeursvariant krijgt een achterklepspoiler, er wordt meer gebruik gemaakt van glanzend zwart plastic (onder meer voor de buitenspiegelhuizen en de namaakdiffuser) en wie wil kan 17-inch lichtmetaal (standaard) tegen een meerprijs ruilen voor exemplaren die een maat groter zijn. Zilver of zwart? Die keuze laat Skoda aan de klant.
Aan de binnenkant wordt de Octavia voor de gelegenheid ook bijgekruid. Je krijgt zetels met meer zijdelingse steun, een sportstuur en een zwarte dakhemel.