Vias, het voormalige Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid, telde afgelopen jaar 440 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat cijfer vertegenwoordigt een daling van 7,4% ten aanzien van de 475 dodelijke slachtoffers die vielen in 2017. Het is het derde jaar op rij dat het aantal verkeersdoden daalt.
Hoewel in Vlaanderen onmiskenbaar een grotere heksenjacht wordt gehouden op de snelrijdende autogebruiker (en in 2017 nog de wettelijke snelheidsbeperking op alle gewest- en landwegen van 90 naar 70 omlaag werd gehaald), is het Wallonië dat het meeste vooruitgang boekt. Daar werd een daling van 13% genoteerd, tegen slechts 3% in Vlaanderen. De cijfers omvatten overigens alleen mensen die ter plaatse overlijden. Wordt er gerekend met slachtoffers die binnen 30 dagen na het onheil overlijden, dan stijgt het aantal naar 590.
Minder doden, meer gewonden
“Alleen in Vlaanderen wordt er meer gebotst”Alle inspanningen van de overheid ten spijt - het aantal ongelukken stijgt nog steeds. Vorig jaar werden er liefst 38.197 opgetekend (+1,1%). Het aantal gewonden daarbij neemt ook toe: van 48.314 naar 48.541, ofwel 0,5%. Voorgaande jaren was er wél een daling van het aantal ongevallen. Opmerkelijk ook: alleen in Vlaanderen wordt er meer gebotst. In Brussel en Wallonië nam het aantal ongevallen wel af.
Dodelijk jaar voor tweewielers
Fietsen mag dan wel goed zijn voor het milieu, je loopt er wel meer risico door. Op nationaal niveau was er een stijging van het aantal fietsdoden (van 40 naar 44) en verongelukte motorrijders (van 64 naar 71). Een gevolg van een stijging van het aantal letselongevallen met die verkeerdeelnemersgroep. Die ging op nationaal niveau meer dan 10% in de plus. Volgens Vias een gevolg van het uitzonderlijk mooie weer afgelopen zomer.